16 HAZİRAN 2009 TARİHİNDE ADANA VALİSİ İLHAN ATIŞ ZİYARET EDİLDİ

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Adana Şubesi

16 HAZİRAN 2009 TARİHİNDE ADANA VALİSİ İLHAN ATIŞ'A GERÇEKLEŞTİRİLEN ZİYARETE ŞUBEMİZ ADINA MMO ADANA ŞUBE YÖNETİM KURULU BAŞKANI HÜSEYİN ATICI, MMO ONUR KURULU ÜYESİ SELÇUK GÖNDERMEZ VE MMO ADANA ŞUBE MÜDÜRÜ ELİF DOĞRUYOL KATILDI

 VALİLİK MAKAMINA                                                                       16/06/2009

      ADANA

Bursa Şevket YILMAZ Devlet Hastanesi‘nde yaşanan skandal boyutlarındaki kaza, bugüne kadar her platformda dile getirdiğimiz bilime ve yasalara olan saygısızlığın son örneğidir. Başta sağlık hizmeti veren binalar olmak üzere, kamuya ait yurtlar, okullar, kısacası tüm toplu yaşam binalarının her birinin kendi fonksiyonlarına uygun, son derece titizlikle hazırlanmış yapım ve kullanım yönetmelikleri olmasına karşın; bu binaların sonradan yönetmeliklere uygun olmayan biçimde değiştirilmesi ile olası doğal afetler ve insan kusurundan kaynaklanan diğer kazalar can kayıplarına sebep olmaktadır.

Toplu yaşanan binalar (oteller, okullar, yurtlar, kreşler, bakımevleri, alışveriş merkezleri, sağlık hizmeti binaları) her biri farklı özelliklere sahip kritik yaşam alanları olup, her birinin kaza risk faktörleri oldukça yüksek ve farklıdır. Hele sağlık hizmeti veren binaların; yani günlük yaşamlarında zaten başkalarının yardımına muhtaç olan ağır hastalar, yaşlılar ve çocukların yaşadığı bu alanların gerek yapımları, gerekse kullanımları sırasında mutlak surette ilgili tüzük ve yönetmeliklerin ödün vermeden uygulanması zorunludur.

Bugün, sadece bölgemizde hizmet veren bu kurum ve kuruluşların ciddi bir denetimden geçirilmesi halinde, birçoğunun faaliyetlerinin yasaklanması gerektiği inancındayız. Adana‘da sağlık hizmeti veren ve adına "tıp merkezi" denilen bu yerlerin bir çoğu çok katlı binaların bodrum, zemin ve asmakatlarında yapılan basit tadilatlar sonucunda oluşmuştur. Buralarda yapılacak kontrollerde yangın, mekanik tesisat, iklimlendirme, elektrik tesisatlarının ilgili tüzük ve yönetmeliklere uygun olmadığı görülecektir. Bu görüş ve tespitlerimiz ile, kamuya ait diğer sağlık hizmet binalarının, özellikle sonradan eklenen tesislerinin mimari projesinden başlayarak tüm diğer yangın, mekanik tesisat, iklimlendirme ve elektrik tesisatları projeleriyle uyuşmayan yanlışlıklar dizisi üst üste eklendiğinde, böylesi trajik olaylar hep yaşanacaktır.

Önerilerimiz: 

1.      Böylesi kritik yapıların yer seçiminden başlayarak proje hazırlanması, uygulanması sırasında ilgili tüzük ve yönetmeliklere uygun davranılması sağlanmalıdır.

2.      Proje ve uygulamanın doğru olup olmadığından sorumlu olan yapı denetim kuruluşları ve belediyelerin kontrol mühendisleri, ayrıca sağlık ve bayındırlık bakanlıklarının kontrol mühendisleri ile çalışma bakanlığına bağlı iş sağlığı ve güvenliği mühendislerinin yetkili kurumlar tarafından onaylanmış uzman mühendisler olması gerekir.

3.      Özellikle sonradan eklenen binalar ve mevcut binalarda yapılan tadilatlarla ek tesisler ve donanımlarının oluşturulması sürecinde, mutlaka ilgili tüzük ve yönetmelik hükümlerine uyularak hazırlanan tadilat projelerinin yine yetkili uzman mühendislerce yapılması sağlanmalıdır. Ayrıca itfaiye dairesinde proje kontrol ve onayı mutlaka mimar ve mühendisler tarafından yapılmalıdır. Yetkili kurumlarca kabul edilip onaylanmasından sonra, projeye bütünüyle sadık kalınarak uygulanması sağlanmalıdır.

4.      Tüm kamu binalarının üretimi, halen yürürlükte olan 4708 sayılı yapı denetimi kanunu kapsamına alınmalıdır.

5.      Sağlık hizmeti veren kurumların teknik donanımlarının çalıştırılması, bakımı ve kontrolünden sorumlu bir mühendisin istihdam edilmesi zorunlu hale gelmelidir.

6.      Bu tür hizmet kuruluşlarının ayrıca belli aralıklarla kendilerini tarafsız kuruluşlarca denetletmeleri sağlanabilmelidir.

7.      Ülkemizde yangın algılama ve uyarma sistemlerinin kullanılması gerekliliği ve hangi binalarda kullanılacağı "Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik" ile düzenlenmiştir. 19 Aralık 2007 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren bu yönetmeliğin kamunun can güvenliğini tehlikeye atan maddelerine, daha yönetmeliğin hazırlık sürecinde yazılı ve sözlü olarak Elektrik Mühendisleri Odası tarafından itirazlarda bulunulmuştur. Özellikle yangın algılama ve uyarma sistemleri kurulumu konusunda sınırlandırmaya gidilmesi, ya da bazı binalara muafiyet getirilmesi can güvenliği açısından çok büyük risk olarak görülmüştür. Yönetmelik ile sağlık tesisleri ya da insanların yoğun olarak bulunduğu yeme, içme, eğlence vb. yerler ile endüstriyel tesisler gibi bir çok bina, getirilen sınırlamalarla otomatik yangın algılama sistemlerinin yapılması zorunluluğu ortadan kaldırılarak, yangın güvenliği önlemlerinden yoksun bırakılmıştır.

Uyarılarımızı dikkate almadan yayımlanan yönetmeliğin bilime ve tekniğe uygun olmayan, kamu güvenliği ve sağlığı açısından oluşacak tehlikeleri önlemekten yoksun olan kısımları için EMO tarafından dava açılmıştır. Dava halen Danıştay 10. Dairesi‘nde devam etmektedir.

8. Topluma açık yapılarda oluşan bir yangın sırasında bünyesinde halojen esaslı maddeler bulunan kablo ve yapı malzemelerinin yanması sonucu ortaya çıkan hidrojen klorid (HCL), hidrojen florid (HF) ve hidrojen bromide (HBr) gibi zehirli gazlar insanların birincil ölüm nedenlerindendir. 2002 tarihli Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik‘te halojenden arındırılmış kablo kullanım zorunluluğu düzenlenirken, 2007 yılında yayımlanan yeni yönetmelikte bu konu Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği‘ne bırakılmıştır. Ancak yürürlükte bulunan Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği‘nde tıbbi yerlerin elektrik tesisatlarının yapılması ve güvenlik tedbirleri ile ilgili yeterli kural bulunmamaktadır. EMO tarafından uluslararası standartlara uygun olarak hazırlanarak 31 Mayıs 2005 tarihinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı‘na gönderilen Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği Taslağı‘nda güvenlik tedbirlerine en geniş şekilde yer verilmiştir. Aradan 4 yıl geçmesine rağmen hala yeni yönetmeliğin yayımlanmaması nedeniyle elektrik tesisatlarının uluslararası normlara uygun ve güvenli bir şekilde yapılması sağlanamamakta, mevcut yönetmeliğe göre yapılan tesisatlar yetersiz kalmaktadır. Bu türden kazaların tekrarlanmaması için yeni yönetmeliğin bir an önce yayımlanması, tesisatların buna uygun olarak yapılması gereklidir.

9.      Sivil yapılarda yangın merdiveni ve yalıtımlı, güvenli çıkışların uygulanması konusu daha etkin denetlenmelidir.

10. Özellikle büyükşehirlerde imar planları gözden geçirilerek, yollar itfaiye müdahalesine uygun hale getirilmeli, belediyeler uygulanacak bina yüksekliği konusunda itfaiyelerin yükseklik ulaşılabilirliği konusunu dikkate almalı, yüksek yapılarda kullanılacak yapı malzemelerinin yangına dayanımlı ve yalıtımlı olması şartının denetimlerde titizlikle kontrol edilmesi sağlanmalıdır.

11. Mimari tasarım aşamasında sağlık hizmetleri binaları, yaşlı ve çocuk bakım evleri gibi yapılarda, yoğun bakım üniteleri ile yatak odalarının mümkünse çıkışa yakın yerlerde ve zemin katlarda bulunması şarta bağlanmalıdır.

12. İlimizde bulunan başta sağlık hizmeti binaları olmak üzere, tüm kamu binalarının mevcut durumlarının ilgili yasa, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak hizmet vermekte olup olmadığının tespiti ve gerekli önlemlerin alınması konusunda, Valiliğimiz nezdinde oluşturulacak teknik komisyonda mühendis odaları olarak görev alıp, yardımcı olabileceğimizi başta Sayın Valimize olmak üzere, tüm yetkililere ve kamu oyuna saygı ile bildiririz.

TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Adana Şubesi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Adana Şubesi

TMMOB Mimarlar Odası Adana Şubesi