Tatile Çıkarken Canımızdan Olmayalım! Bayram Trafiğine Çıkacak Sürücülerimiz Nelere Dikkat Etmeli?

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Ankara Şubesi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) Ankara Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ö. Varlık ÖZERCİYES, 24.08.2017 tarihinde “Bayram tatilinde uzun yola çıkacak vatandaşlarımızın alması gereken tedbirler” konusunda yazılı bir açıklama yaptı.

Tatile Çıkarken Canımızdan Olmayalım!

Bayram Trafiğine Çıkacak Sürücülerimiz Nelere Dikkat Etmeli?

Yaz aylarına denk gelen Kurban Bayramı tatili, vatandaşlarımız açısından yoğun kent yaşamından kaçıp memleketlerine, tatil köylerine gitmek için adeta bir fırsat teşkil ediyor. Fakat gerekli tedbirler alınmazsa eğer,  tatil öncesi ve sonrasında özellikle karayollarında yaşanacak trafik yoğunluğu, her yıl yaşadığımız acı tabloyla tekrar karşılaşmamıza yol açabilir.  

TUİK istatistiklerine göre 2015 yılında karayollarında yaşanan 1.313.359 kaza; 7.530 vatandaşımızın ölmesi, 304.421 vatandaşımızın ise yaralanması ile sonuçlanmıştır. Yaşanan kazaların % 89,30’u sürücülere; % 8,80’i yayalara; % 0,91’i yola; % 0,55’i ise araçlara ait kusurlardan kaynaklanmaktadır.

Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı’nın verilerine göre ise, kaza yapan araçların çok büyük bir kısmını otomobiller oluşturmaktadır.

Yaşanan kazalarda; araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak; kavşak, geçiş önceliğine uymamak; arkadan çarpmak; manevraları düzenleyen genel şartlara uymamak gibi nedenler sürücüye ait kusurların başında yer almaktadır.

Yukarıda aktardığımız sayısal veriler, konunun vahametini göstermesi bakımından önemlidir. Benzer üzücü tabloyla tekrar karşılaşmamak için, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Ankara Şubesi olarak vatandaşlarımıza yapacağımız birkaç önerinin faydalı olacağını düşünmekteyiz.

Araçların uzun yol bakımı mutlaka yapılmalıdır. Bunlar; ön düzen, tekerler, fren sistemi, elektrik sistemi (akü, farlar, sinyaller, korna ve silecekler) ve yakıt sistemi bakımlarıdır. Ayrıca stepne lastikleri hazır olmalı; lastik havalarının kontrolleri yapılmalı, üretici firmalar tarafından belirlenen hava basınçlarının aynı olup olmadığına dikkat edilmelidir. Özellikle gece yolculukları için uzun ve kısa far ayarları yapılmalı; sağ, sol ve dikiz aynaları sağlam ve temiz olmalıdır.

Yüksek hava sıcaklıkları dikkate alınarak, aracın motorunun hararet yapmaması için soğutma sisteminin mutlaka bakımdan geçmesi gerekmektedir. Bunlar; vantilatör kayışları, termostat, devirdaim, radyatör, radyatör suyu, genleşme kabı ve hortumların kontrolleridir. Ayrıca yolculuk esnasında, araçta yedek su bulundurulması önemlidir. Sürücülerimiz, klima kullanımına da dikkat etmeli, belirli aralıklarla klima sistemini dinlendirmelidirler.

Trafik kontrolleri için araçlara ait ruhsat, sigorta poliçesi, sürücü belgeleri araçta bulundurulmalıdır.

Araçlardaki ilk yardım çantası, üçgen reflektör, yangın söndürme cihazı, çelik halat, takoz gibi önem arz eden ekipmanların yola çıkmadan önce tam ve eksiksiz olduğu kontrol edilmelidir.

Sürücü ve yolcular, seyahat esnasında emniyet kemerlerini mutlaka takmalıdırlar. Yük ve yolcu standartlarına uyulmalı; araçlarda fazla yolcu bulundurulmamalı, gereksiz ve görüşü kapatacak yüklerden kaçınılmalıdır.

Uykusuz ve yorgun yola çıkılmamalıdır. Sürücüler, bayram yoğunluğundan uzun süre trafikte kalacaklarını gözeterek, yola çıkmadan önce yeteri kadar dinlenmeli, 2-3 saatte bir mutlaka mola vermelidirler.

Uzun mesafeli yolculuklarda, mümkünse iki sürücü ile yola çıkılmalıdır. Yolculuk öncesi, görüşü engelleyen, refleksleri ağırlaştıran ilaçların alınmaması hususunda özenli davranılmalıdır.

Sürücüler, özellikle hatalı sollama yapmaktan kaçınmalı; virajlarda, kavşaklarda ve tepe üstleri gibi görüş mesafesinin dar olduğu yerlerde hızlarını düşürüp sakin ve sabırlı araç kullanmaya özen göstermelidirler.

Yolculuk esnasında trafik kurallarına, trafik görevlilerine; yol bakımı yapılan noktalarda işaret ve işaretçilere dikkat edilmelidir. Kesinlikle acele edilmemeli, yüksek hız yapılmamalı, hız limitlerine mutlaka uyulmalıdır. Ana yollarda, kavşaklarda ve görüşün olmadığı yerlerde araç park edilmemeli; park zorunlu ise trafiği tehlikeye düşürmeyecek uygun yerlerde yapılmalı; gerekli emniyet tedbirleri alınmalı, dörtlüler ve reflektif ikazlar mutlaka kullanılmalıdır.

Özellikle bayram tatillerinde, milyonlarca kişi özel araçlarıyla iç turizm faaliyetlerine katılmaktadır. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Ankara Şubesi olarak, büyük risk barındıran yoğun trafiği önlemek açısından vatandaşımıza önerimiz, öncelikli olarak toplu taşıma araçları kullanmaları yönündedir. Bu kapsamda, vatandaşlarımıza güvenli ve konforlu ulaşımı sağlamakla yükümlü olan Şehirlerarası Otobüs Firmalarına da hatırlatmamız gereken kimi noktalar bulunmaktadır. Şehirlerarası yolcu otobüs ve minibüs sürücülerinin ehil ve tecrübeli olmalarına; SRC ve Psikoteknik belgelerinin bulunmasına dikkat edilmelidir. Araçların mutlaka km bakımlarının düzenli olarak yapılmış olması gerekmektedir. Uzun mesafelere, aynı niteliklere sahip yedek sürücü ile çıkılmalı; 2-3 saatte bir mola verilmelidir. Limitlerin dışında fazla yolcu ve aşırı yük alınmamalı, hız limitlerine uyulmalı ve gerekli belgelerin araçta hazır olması sağlanmalıdır.

Vatandaşlarımız ve ilgili makamlar tarafından gerekli önlemlerin alınacağını ümit eder; trafik kazalarının gölge düşürmediği bir tatil dileğiyle tüm yurttaşlarımızın bayramını kutlar; güvenli, konforlu, iyi yolculuklar dileriz.

 

 

                                                                                 Ö. Varlık ÖZERCİYES 

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

Ankara Şube Yönetim Kurulu Başkanı