Asansör Basın Bülteni

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Antalya Şubesi

'Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği'nde yapılan düzenlemeyle birlikte 10 katlı binalarda 10’ar kişilik 2 asansör zorunlu hale geldi. Tek kullanımlı 3 katlı binalarda yani villa tipi binalarda ise asansör zorunluluğu yok ama boşluk bırakılabilir ve kendileri isterse asansör yaptırabilirler. Yapılan bu değişiklik olumlu ancak asansör bakımı hayati önem taşıyor.

Öncelikle asansörlerin tasarımı, imalatı, montajı, bakım ve periyodik kontrolünü kapsayan sürecin bilimsel-teknik gerekliliklerce belirlenmiş mühendislik hizmetlerine ait bir alan olduğu ve bu hizmetlerin özel eğitim almış, yeterliliği Odalarca belgelendirilmiş mühendislerce yürütülmesi gerekir.

Bu kapsamda Merkezimizin oluşturduğu Asansör Kontrol Merkezi Türkiye‘deki ilk yerli onaylanmış kuruluştur ve AT tip incelemesi, son muayenesi, birim doğrulaması ve tam kalite güvence modülleri kapsamında asansörlerin üretiminden kullanımına dek CE işaretlemesi yapmaktadır. Asansör firmalarına yönelik son muayene, tasarım ve montaj kuralları, iş güvenliği, risk değerlendirmesi ve kalite yönetim sistemi eğitimleri de Odamızca yapılmaktadır.

Renklerin Anlamı

 Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın 'Asansör Yıllık Kontrol Faaliyetlerinde Görev Alacak Tipi Muayene Kuruluşlarınca Uyulacak Usul ve Esaslara Dair Tebliğine göre, asansörlere; kullanıma 'uygun' anlamında yeşil, 'hafif kusurlu' anlamında mavi, 'kusurlu' anlamında sarı, 'güvensiz ve kullanılması tehlikeli' anlamında kırmızı renkte etiket yapıştırılıyor.

Kırmızı etiketli asansörün en fazla 60 gün içerisinde güvenli hale getirilmesi bina sorumlusunca sağlanır. Sarı renkli bilgi etiketi iliştirilmiş olan asansördeki uygunsuzlukların en fazla 120 gün içerisinde giderilmesi bina sorumlusunca sağlanır. Bu süre sonunda, A tipi muayene kuruluşu tarafından takip kontrolü yapılır. Takip kontrolü neticesinde güvenli hale getirilmediği belirlenen asansör, ilgili idare tarafından mühürlenerek hizmetten men edilir

Asansörler yasal mevzuata uyulması koşuluyla güvenli sistemlerdir. Yasal mevzuat ve standartlar asansördeki gelişmelere bağlı olarak yenilenmektedir. Standard ve yönetmeliklerin amacı; insan ve/veya yük asansörlerinin çalışması, bakımı ve acil durumlar sırasında muhtemel kaza risklerine karşı insan ve eşyaları korumak maksadıyla ilgili güvenlik kurallarını ve asansörlerde olması muhtemel çeşitli kazalarla ilgili muhtemel riskleri önlemektir. Asansör kazasının oluşmasına neden olabilecek muhtemel riskler; koparma, ezme, düşme, darbe, mahsur kalma, yangın çıkması, elektrik çarpmasıdır. Ayrıca mekanik hasar, aşınma ve paslanma gibi nedenlerden hasara uğrarlar.

Asansörlerde meydana gelebilecek kazalar şu şekildedir:

·         Asansörün frenlerinin devre dışı kalması, fren balatalarının aşınması, fren tahrik kasnağı irtibatının kesilmiş olması, tahrik gücünün yetersizliği, kumanda sistemi arızalarından kaynaklanan nedenlerle kontrolsüz aşağı ya da yukarı yönde hareket ile kazalara neden olması.

·         Kabin katta yokken kat kapısının açılması sonucu oluşan kazalar.(Kilit dilinin kapı kasasına yeterince girmemiş olması ve/veya temizlik esnasında suyun kilidin içine girip kilit elektriksel denetimini devre dışı bırakması, kilidin arızalı olması)

·         Kapısız kabinlerde, hareketli kabin ile asansör kuyu duvarı arasına sıkışan nesneler, insanlar ve hayvanlar için açık bir tehlike oluşturmaktadır. Oyuncak, tekerlekli sandalye, bebek arabası gibi hacimli gereç kullanan kişi ve çocuklar özellikle bu risk altındadır. Bu türden kazalar genellikle insan ve hayvanların ciddi bir şekilde yaralanması ile sonuçlanmakta, ölümcül kazaların esas kaynağını oluşturmaktadır. En etkili çözüm, kabin kapısının olmasıdır.

·         Ara katlarda kabin içindeki mahsur kalan kişilerin kurtarma yönergelerine uyulmadan bilinçsiz bir şekilde kabinden çıkmaya-çıkarılmaya çalışılmaları sonucu oluşan kazalar.

·         Eski asansörlerin, özellikle tek hız tahrikli asansörlerin tahrik ve kumanda sistemleri, kabini katta gereken hassasiyetle durdurmaya müsait değildirler. Bu durum, yolcular için kabine girerken veya kabinden çıkarken, eşiğe takılma riskini oluşturur. Bu risk doğal olarak, kabin eşiği ile kat seviyesi arasındaki fark arttıkça artmakta, özürlü ve yaşlılar için de, özellikle daha tehlikeli hal almaktadır.

·         Otomatik kapılı asansörlerde kapının giriş-çıkış sırasında kullanıcıları sıkıştırması ile oluşan kazalar.

·         Durak kapısı camlarının kırık/kırılabilir olması veya camın bulunmamasından dolayı oluşan kazalar.

·         Kabin içine konan yüklerin dengeli konumlandırılmamış olması ve seyir halinde bu yüklerin kayması sonucu oluşabilecek kazalar.

·         Bir yangın ve deprem anında asansörde mahsur kalınması sonucu oluşan kazalar

·         Bir yangın ve deprem anında asansörde mahsur kalınması sonucu oluşan kazalar

·         Makina dairesindeki döner parçaların sıkışması sonucu oluşan kazalar. 

·         Makina dairesindeki elektrik panosu bağlantı kablolarının korumasız olması sonucu oluşan kazalar.

·         Makina dairesindeki merdiven ve korkuluklarının olmaması veya dayanımsız ve sabitlenmemiş durumda bulunması.

·         Askı halatlarının kopması halinde oluşacak tehlike son derece açıktır.

·         Kabin boyutlarının standart dışı olarak büyük seçilmesinden dolayı veya yüklenen yükün yoğunluğunun yüksek olmasından dolayı kabinin kontrolsüz bir şekilde aşağı doğru düşmesinden dolayı oluşan kazalar.

·         Asansör kuyusunun çevresinin tehlike oluşturacak şekilde açık veya yanıcı maddelerden oluşması sonucu oluşan kazalar.

·         Hidrolik asansörlerde silindir ile güç ünitesi arasındaki borunun patlaması veya rekorun gevşemesi sonunda yağın pistondan aniden boşalması sonucu kabinin yere çakılması sonucu oluşan kazalar.

·         Kuyu alt üst boşluğuna sıkışma sonucu olan kazalar.

Can kaybı yaşanabiliyor

Özellikle kapalı mekan korkusu olan ya da panik atak rahatsızlığı bulunan kişilerde tramvatik durumlar oluşabiliyor. Daha da vahimi can kaybıyla sonuçlanabilecek kazalar yaşanabiliyor. Bu kazaların yaşanmaması için asansörlerin düzenli olarak kontrol edilmesi ve tespit edilen olumsuzlukların bir an önce giderilmesi büyük önem taşıyor