"HALKI YANLIŞ BİLGİLENDİRİYORLAR"

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Antalya Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

01 Ağustos 2008

Kamuoyunda bir önyargı söz konusu öncelikle Makine Mühendisleri Odası'nın raylı sistemlere karşı olmadığını dile getirmek istiyorum.

Kamuoyunda bir önyargı söz konusu öncelikle Makine Mühendisleri Odası'nın raylı sistemlere karşı olmadığını dile getirmek istiyorum. Antalya'da cadde tramvayı yerine hafif raylı sistem ya da metronun gerekli olduğunu savunuyoruz ve bunu onlarca kez dile getirmiştik. Kentimizin nüfus yoğunluğunu karşılayacak ve toplu ulaşımda sorunlara çözüm bulacak çağdaş bir raylı sistemin Antalya'ya kazandırılmasını istiyoruz.

Antalya Ulaşım Master Planı Etüt Plan Çalışması'nda yüksek kapasiteli raylı sistem mevcuttu ve biz ilgili meslek odası olarak olumlu görüşümüzü o dönemde de yansıtmıştık. Bugün ise Antalya'ya kazandırılacak projenin cadde tramvayı olduğunu hepimiz görmekteyiz. İhalelerde cadde tramvayı olarak geçen proje, belediyenin danışmanları tarafından da cadde tramvayı olarak tanımlanmaktadır. Ancak bu sistemin Büyükşehir Belediyesi tarafından kentin birçok yerine asılan tabelalarla "hafif metro" gibi tanıtılması halkı yanlış bilgilendirmekten başka bir şey değildir. Hiç kimse çağdaş raylı sistem olan metroya ve hafif raylı sisteme hayır diyemez. Ancak cadde tramvayı trafiği sıkıştıracağı, mevcut yolcu kapasitelerine yetersiz kalacağı ve düşük hıza sahip olduğu için kabul edilemez.

Bugün gelinen noktada kent halkının yine gerçeği yansıtmayan bir yöntemle bilgilendirildiğini gördüğümüz bir Ali Çetinkaya Caddesi örneği ile karşı karşıyayız. Ali Çetinkaya Caddesi'nin bir yönünün cadde tramvayı yapılarak diğer yönünün trafiğe kapatılması gündemde. ATSO ve bazı sivil toplum örgütleri bu projenin bölge halkı ve esnafını mağdur edeceği yönünde birleşiyor. Biz Makina Mühendisleri Odası olarak bu anlamda bir araştırma yaparak Büyükşehir Belediyesi'nin "halka sorduk, bölge halkı caddenin yayalaştırılmasını istedi" gerekçesiyle söz konusu caddeyi trafiğe kapatmasındaki gerçek nedeni sizlerle paylaşmak istedik.

Mühendislerimiz cadde tramvayının geçeceği Ali Çetinkaya Caddesi ve Şarampol Caddesi'nde yol ölçümleri yaptı. Yolların genişliği gösteriyor ki bu caddeler Büyükşehir Belediyesi'nin basın açıklaması ile belirttiği gibi halkın isteği ile değil zorunlu olarak yayalaştırılmaktadır. Ali Çetinkaya Caddesi'nin genişliği 12.7 metredir. Her iki yöndeki kaldırımlarla birlikte tüm yol 23 metre genişliğindedir. Türkiye'deki bazı büyük şehirlerde hizmet veren hafif raylı sistemlerin araç genişlikleri;
 
-Ankara Metrosu: 3.24 metre
-Bursaray: 2.65 metre
-Ankaray: 2.65 metre
-Estram: 2.30 metredir.  

Bu sayılar gösteriyor ki çift yönlü (gidiş ve dönüşlü) bir raylı sistem düşünüldüğünde minimum 9 metrelik bir alan sadece raylı sisteme ayrılmak durumundadır. Çünkü
yapılacak sistem hafif raylı sistem olacaksa korumalı yollardan geçmek zorundadır. Ali Çetinkaya Caddesi'nde yapılması düşünülen raylı sistem caddenin genişliği göz önüne alındığında ancak tek yönde seyir edebilecek ve dolayısıyla caddenin geri kalan bölümünde yolcuların inme ve binme alanları olarak kullanılacak. Yani caddenin yeterince geniş olmamasından dolayı tek yönlü bir raylı sistem çalışması tercih edilecek ve bunun adı bölge halkının onaylamasıyla cadde trafiğe kapatılacak olarak kamuoyuna aktarılacak. Kimse kimseyi yanıltmasın. Cadde tramvayının kentin en işlek bir caddesine kadar inmesinin çağdaş bir kentleşme modeline uygun olmadığını tekrar tekrar söylemeye gerek görmüyoruz. Ali Çetinkaya Caddesi trafiğe kapatıldığında bu noktalardaki trafik seyrinin nereye verileceği hakkında kent haklının bilgisi yoktur. Meslek odalarına, ticaret odalarına ve diğer kent dinamikleri ve bölge halkının görüşü alınmadan yapılan çalışmalar ancak ölü yatırımlardır. Anket yaptıklarını açıklayan Büyükşehir Belediyesi yetkililerini çalışmaları hakkında karar vermeden önce kentliye ve kent dinamiklerine danışmasını bir kez daha tavsiye ediyoruz.

Mustafa KARAMAN
MMO Şube Başkanı