“MİLLİ HIZLI TRENİN ESKİŞEHİR’E İADESİ”
Bilindiği üzere Milli Hızlı Tren Projesinin şehrimizin öncü sanayi kuruluşu Tülomsaş Genel Müdürlüğüne verilmesi bekleniyordu.96 adet Yüksek Hızlı Tren Setinin alımı için 05.04.2018 tarihinde ön yeterlilik ihalesi yapılacağı açıklanmış, ancak bu ihalenin yapılmasına kısa bir süre kala 17.02.2018 tarihinde açıklanan yeni SİP yönetmeliğinden çıkarılarak iptal edilmiş ve bu ihale BMC gruba verilmiştir.
124 yıllık tarihi, 50 yılı aşkın teknoloji transferi geçmişi, bilgi birikimi ve AR-GE çalışmalarıyla Türkiye’de Demiryolu ve Raylı Sistemlere öncülük eden ve Orta Doğunun en büyük lokomotif üreticisi TÜLOMSAŞ, mühendisiyle, işçisiyle, Eskişehir halkıyla bu büyük projeyi almayı hak eden tek kurumdur. Ve kurumun bileşenleri olan Hasanbey Lojistik Merkeziyle, Eskişehirli Sanayicilerin oluşturduğu Raylı Sistemler Kümelenmesiyle , ayrıca Anadolu Üniversitesinin katkılarıyla Eskişehir’de devam eden Ulusal Raylı Sistemler Test Merkezi (URAYSİM) ki , bu merkez Avrasya’da gerekli test ve sertifikasyonları sağlayabilecek tek kurum olması nedeniyle , yine hızlı tren makinistlerine ve diğer lokomotiflerin makinistlerine bröve veren ve hızlı tren ve diğer lokomotiflerin similatör eğitimini veren Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğüyle Eskişehir hak etmektedir.
Hızlı tren üreticileri olan Fransa, Kanada, Almanya, Güney Kore , Çin gibi ülkelere bakıldığında hızlı tren üretimini, daha önce lokomotif üretmiş ve devletin olan fabrikaların gerçekleştirdiğini görmekteyiz.
YHT üretimi için Türkiye’de tesis, alt yapı, ekipman ve yetişmiş insan gücü v.s. kriterleri konusunda yabancı YHT üreticileri bir tek TÜLOMSAŞ’a yeterlilik vermişlerdir.
Eskişehir Makina Mühendisleri Odası olarak biz diyoruz ki; Eskişehir ilklerin şehridir.
İlk Otomobil Devrim Eskişehir’de o zaman adı ELMS olan Tülomsaş’ta üretilmiştir.
1974 Kıbrıs Harekatında ülkemize ambargo uygulandığı dönemde askeri malzemeler o zaman adı ELMS olan Tülomsaş’ta imal edilmiştir.
Eskişehir’in bu seçkin kurumu işçisiyle, memuruyla , mühendisi, yöneticisi ile birlikte 1000 den fazla lokomotif, 11000 vagon, 600 den fazla motoru bu şehirde üretmiş,30 dan fazla lokomotifi imal ederek yurt dışına ihraç etmiştir.
Tüm bu emeklere rağmen, ne yazık ki Demiryolunun merkezi olan Eskişehir’imiz ve Eskişehirliler bu büyük projenin dışına itilmek istenmektedir. Bu projeyle yüksek teknoloji transferi yapılacak ve katma değeri yüksek ürün üretilecek ,sanayi gelişecek ve şehrimize 1 milyar EURO ‘dan fazla katkı sağlanabilecektir.
Biz Eskişehir Makina Mühendisleri Odası olarak diyoruz ki; yıllarca demiryollarının öncülüğünü yapmış ve ilkleri başarmış bu şehrin mühendisiyle, işçisiyle, tüm halkıyla bu projeyi hak ettiğini düşünüyor ve Yüksek Hızlı Tren imalatı Eskişehir’in olmalı diyoruz.
Saygılarımızla,
TMMOB Makina Mühendisleri Odası
Eskişehir Şube Yönetim Kurulu Adına
Metin UÇKUN