YİNE BİR ASANSÖR KAZASI ve YİNE BİR ÖLÜM !...

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Gaziantep Şubesi

YİNE BİR ASANSÖR KAZASI ve YİNE BİR ÖLÜM !...

Çağdaş ve planlı bir kentleşme oluşumunda ortaya çıkan çok katlı binaların ve binalarda kullanılan asansörlerin önemi ve kullanımı her geçen gün artmaktadır. Gün geçtikçe yoğunlaşan asansör kullanımı nedeni ile asansörlerin montajı, bakımı, onarımı, denetimi ve kullanımı her geçen gün önem kazanmaktadır. Denetimler artıkça, bir taraftan yeni montaj asansörlerin standartlara uygun kurulması ve mevcut asansörlerin iyileştirilmesi sağlanmaktadır.

Yeni asansörlerin standartlara uygun kurulması ve mevcut asansörlerin iyileştirilmesi sağlanırken, asansörlerin montajı, bakımı ve onarımını yapacak personellerin tecrübeli ve MYK kapsamında eğitimli olması da gerekmektedir. Asansörler ciddi bir iş olup montaj, bakım ve onarımlarının her aşamasında gerekli standartlara uyulması, gerekli iş güvenliği önlemlerinin alınması, montaj ve bakım personelinin eğitimli ve tecrübeli olması zorunludur.

Aksi taktide kazalara davetiye çıkarılabilmektedir.

Maalesef geçtiğimiz Cuma günü ilimizde bir asansör kazası meydana gelmiş ve bir kişi hayatını kaybetmiştir. Yapılan araştırmaya göre kaza asansörün bakımı ve onarımı sırasında meydana gelmiş ve bakımcı bir personel hayatını kaybetmiştir. Hayatını kaybeden bakımcı personele Allah’tan rahmet, ailesine ve asansör firmasına başsağlığı diliyoruz.

Olay incelendiğinde kazanın tamamen bakımcı personelin ihmali, eksik bilgisi ve tecrübesizliğinden kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Denetimler sırasında kırmızı etiket alan ve kullanımı yasaklanan asansöre yapılan bakım, onarım ve revizyon işlemleri sırasında kazanın oluştuğu anlaşılmıştır. Yapılan araştırmaya göre asansörün fren blokları ve halatlarının değiştirilmesi sırasında kaza meydana gelmiştir.

Asansörlerin bakım ve onarımlarında işlem sırası çok önemlidir.

Öncelikle asansörün fren bloklarının değiştirilmesi, çalışır duruma getirilmesi ve olası tehlikeli durumlarda frenin devreye girmesi sağlanmalıdır. Kabinin fren bloklarının devrede olup olmadığı kontrol edildikten sonra, kabin, kuyu boşluğunda sağlam güvenilir bir şekilde caraskal ile askıya alınır (kuyu tavanına asılır) ve halatların değiştirilmesi işlemine başlanır. Halatlar sırası ile tek tek değiştirilir.

Asansörlerde halatın kopması ve kabinin düşmesi gibi bir ihtimal yok denecek kadar azdır. Çünkü emniyet katsayısı asansörlerde o kadar fazla dikkate alınmaktadır ki asansörlerde kullanılan minimum dört halatın birden kopması mümkün görünmemektedir. Hatta emniyet katsayısına göre tek bir halat bile yaklaşık kabin ve karşı ağırlığın en az 4 katı yükü taşıyabilmektedir. Ki minimum 4 halat, bazen asansörün cinsine, taşıma kapasitesine ve kullanım yüksekliğine göre 5 - 6 halat kullanıldığı durumlarda halatların kopup kabinin düşme ihtimali yok denecek kadar azdır.

Meydana gelen kazada ise, ne yazık ki fren blokları değiştirilmek üzere sökülmüştür. Fren bloklarının montajı yapılmadan ve kabin güvenliği alınmadan halat değişim işlemine geçilmiştir. Kabin kuyu boşluğunda askıya alınmış ve halatlar tek tek sökülmesi gerekirken dördü birden sökülmüş ve halatların değişim veya gergi işlemine başlanmıştır. Maalesef fren bloklarının olmadığı kabin de sökülen dört halattan sonra kabinin tüm yükü caraskal ile askıya alınan zincire yüklenmiş ve zincirinde kabin ağırlığına dayanımı yetersiz olduğu için askıya alınan zincirin kopması nedeni ile kabin, üzerinde ki bakımcı personel ile birlikte 7. kattan aşağı düşmüştür.

Kaza incelendiğinde olabilecek tüm olumsuzlukların üst üste yapıldığı ve kazaya davetiye çıkarıldığı anlaşılmaktadır. Asansörlerin montajı, bakımı, onarımı ve kullanımı aşamasında standartlara ve gerekli iş güvenliği şartlarına uyulmadığı durumlarda, bu tür kazalar kaçınılmazdır.

Maalesef yaşanılan kazada, bakım ve onarım için işlem sırasına uyulmadığı, iş güvenliği önlemlerinin alınmadığı ve bakım personelinin yeterli bilgi ve eğitime sahip olmadığı gözlemlenmiştir. Hayatını kaybeden bakımcı personele tekrar Allah’tan rahmet, ailesine ve asansör firmasına başsağlığı diliyor, bu tür kazalar ile karşı karşıya kalınmaması için yukarıda belirtilen kurallara titizlikle uyulmasını diliyoruz.

Hüseyin OVAYOLU

MMO Gaziantep Şubesi

Yönetim Kurulu Başkanı