ATATÜRK HAVALİMANINDA PATLAYAN LPG'Lİ ARAÇ HAKKINDA - 19.08.2005

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

08.08.2005 tarihinde Atatürk Havalimanında patlayan 34 TDL 94 plakalı ticari taksi üzerinde 15.08.2005 tarihinde inceleme yapıldı.

 BİLİRKİŞİ RAPORU

08 ağustos 2005 tarihinde Atatürk Havalimanında içerisinde patlayan 34 TDL 94 plakalı ticari taksi bulunarak inceleme yapıldı. İnceleme sonucu aşağıdaki tespitler yapılmıştır.

1.       Aracın LPG tesisatında TS 12305 EN 12979 KARAYOLU TAŞITLARI - LPG SİSTEMLERİ - YERLEŞTİRME KURALLARI'na aykırı herhangi bir montaj hatasının olmadığı ve montajda kullanılan parçaların TS 12095-1  ve TS 12095-2 standardına uygun olduğu tespit edilmiştir.

2.       LPG tankı üzerinde bulunan multivalfin montajı uygun yapılmış, havalandırma kanalları ise olası bir gaz sızıntısını dışarı tahliye edecek şekilde monte edilerek gerekli emniyet önlemleri alınmıştır. Mekanik yorulma ve korozyon nedeniyle ömrü 10 yıl olarak sınırlandırılan tankın ömrü bitmemiştir.

3.       Araç, periyodik olarak yapılan fenni muayenesi sırasında  Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından kontrol edilerek Sızdırmazlık Raporu ve LPG / CNG Ruhsatı almıştır.

4.       Aracın bagaj kısmında şiddetli bir patlama meydana gelmiştir.

5.       Araçta bulunan LPG tankının patlamanın etkisiyle içeriye doğru çöktüğü, bu bölgede farklı yerlerde farklı kesitlerde içe kıvrımlı delikler ve çatlaklar olduğu gözlemlenmiştir.

6.       LPG tankının arka kısmına bakan tarafta yönü dışarıya doğru olan bir adet küçük yırtılma meydana gelmiştir.

7.       Aracın tavan kısmında ve bagaj bölümünde dışa doğru kıvrılarak yırtılmış bir çok delik tespit edilmiştir.

8.       LPG tankındaki ve araçtaki hasarların geometrisi incelendiğinde patlama ve hasarların LPG tesisatından kaynaklanmayıp şiddetli bir dış etkiden kaynaklandığı tespit edilmiştir.

9.       Gerek LPG tankının ön kısımda birden fazla delik olması ve bu deliklerin içe doğru kıvrılması gerekse LPG tankının arka tarafındaki dışa doğru delinme ile araçtaki  delinmelerin dışa doğru olması  bagajda, tankın ön kısmında parça tesirli bir patlamanın meydana geldiğini göstermektedir.

10.   Tüm bu deliller ışığında araçtaki patlamanın LPG tesisatından kaynaklanmadığı anlaşılmıştır.  

                                                          

                             

                       

                                                                   

 

 

LPG DEDİLER BOMBA ÇIKTI

08.08.2005 tarihinde Atatürk Havalimanında patlayan 34 TDL 94 plakalı ticari taksi üzerinde 15.08.2005 tarihinde inceleme yapıldı.

İnceleme sonucunda aracın LPG tesisatında TS 12305 EN 12979 KARAYOLU TAŞITLARI - LPG SİSTEMLERİ - YERLEŞTİRME KURALLARI'na aykırı herhangi bir montaj hatasının olmadığı tespiti yapıldı.

Araçta meydana gelen patlamayla bagaj kısmı ve LPG tankı büyük çapta hasar görmüştür.

Hasar incelendiğinde aracın bagaj kısmındaki patlamanın LPG tankından meydana gelmeyip,  bagajda bulunan patlayıcından kaynaklandığı tespit edildi.

Aracın tavan ve yan kısımlarındaki dışa kıvrımlı  delikler ile LPG tankındaki içe kıvrımlı delikler  patlamanın parça tesirli olduğunun göstergesidir.

LPG tankı kalkan görevi oluşturarak aracın benzin deposunun patlamadan etkilenmemesini sağlamıştır.

Aracın bagaj kısmı tümüyle parçalanmasına rağmen arka koltuklardaki hasarın az olması patlamada oluşan parça tesirinin aracın LPG tankı tarafından karşılanmasından kaynaklanmıştır.

Standardlara uygun üretilen ve Standardlara uygun olarak monte edilen LPG tankı çelik bir duvar gibi vazife yaparak benzin deposunun patlamasını önlemiş ve olası daha büyük bir yangını ve yolcu bölümünde hasar oluşmasını engellemiştir. Araçta LPG deposunun olmaması durumunda patlamanın etkisine doğrudan maruz kalan benzin deposu patlayarak daha büyük hasarın oluşmasına neden olacaktır. Dolayısıyla bu araçtaki patlamada LPG tankı aracın aldığı hasarı azaltmıştır.

Araç periyodik olarak yapılan fenni muayenesi sırasında  Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından kontrol edilerek Sızdırmazlık Raporu ve LPG / CNG Ruhsatı almıştır. Standartlara uygun olarak üretilmiş bir LPG tankı ve Standardlara uygun olarak monte edilmiş LPG tesisatının güvenirliliği yaşanan bu şiddetli patlama ile bir kere daha  anlaşılmıştır.

Araçların LPG 'ye dönüşümünde ilgili standarda uygun parça kullanımı, uygun montaj, rutin Sızdırmazlık Kontrolleri ve araç üzerindeki tamirler için yetkili firmalara gidilmesi durumunda LPG tesisatı güvenilir bir sistemdir.

MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

İstanbul Şubesi Sekreteri
Battal Kılıç