BAYRAM ÖNCESİ TRAFİK TERÖRÜNE KATILAN "TEKERLEKLİ BOMBALAR" - 12.11.2004

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Bayram Öncesi Trafik Terörüne Yeni Katılan "Tekerlekli Bombalar"

 

 

Bayram Öncesi Trafik Terörüne Yeni Katilan "Tekerlekli Bombalar"

Türkiye'deki sekiz milyon aracın yaklaşık üçte biri olan 2.800.000 araç İstanbul trafiğine kayıtlıdır. 1998 yılında yaygın olarak başlayan araçların LPG ye dönüşümü LPG nin ucuz bir yakıt oluşu ve araçların alternatif yakıt olarak LPG ye dönüşümünün kolay oluşu büyük bir talep yaratmış ve İstanbul'daki  18.000 ticari taksinin hemen hemen tamamı dahil olmak üzere İstanbul'da toplam  110 bin araç LPG ye dönüştürülmüştür. 1998 ve 2000 yılları arasında   LPG ye dönüşümü yapılan yaklaşık 40 bin araç, kamu can ve mal güvenliği esas alınarak Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi'nin uzman mühendisleri tarafından teker teker incelenerek tescil ettirilmiştir.

Ancak 2000 yılında Makina Mühendsleri Odası'nın  denetiminin ortadan kaldırılmasıyla birlikte bir çok araç gerekli standartlara uygun olmadan, can güvenliğini tehlikeye sokacak şekilde LPG ye dönüştürülmüştür. Bu denetimsiz uygulamaların sonucu olarak 2001 yılında Topkapı- Cevizlibağ Opet benzin istasyonu, 2002 tarihinde Haliç Köprüsü üzerinde ve inceleme yaptığımız bir çok kazada bu standart dışı ekipman ve hatalı montajın kazaya neden olduğunu tespit ettik.

Araçlardaki LPG sistemi her gün yüksek sıcaklık ve basınç ile sayısız titreşimlere maruz kalmaktadır. Dolayısıyla uzun süre sorunsuz bir şekilde çalışması mümkün değildir. Teknik bakım ve onarımlar ile gerekli denetimler zamanında yapılmadığında  bu yüksek sıcaklık ve basınç ile sayısız titreşimlerin LPG kullanan bir aracı can güvenliği açısından "Tekerlekli Bomba" haline dönüştürmesi kaçınılmazdır.

Yakıt olarak LPG /CNG kullanan araçların kamu can ve mal güvenliğinin korunması amacıyla 1998 yılında Resmi Gazetede yayımlanan bir yönetmelikle; fenni muayeneleri sırasında Makina Mühendisleri Odası'ndan LPG/CNG GAZ SIZDIRMAZLIK RAPORU almaları zorunlu hale getirilmiştir.

Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi 1998 yılından bu güne kadar yaptığı kontrollerde bir çok LPG'li araçta can güvenliği açısından tehlike olduğunu tespit etmiş ve olası bir çok kazayı önlemiştir. Ancak pek çok aracın bu kontrolleri yaptırmayarak "tekerlekli bomba" şeklinde aramızda dolaştıkları da bir gerçektir. Nitekim Ekim ayı içerisinde Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi'nin Araç Kontrol İstasyonları'na LPG/CNG Gaz Sızdırmazlık Raporu için gelen  araçlardan 400 tanesinin LPG tesisatında kamu can ve mal güvenliği açısından ciddi sakıncalar tespit edilmiştir. Gerekli bakım ve onarımlarının yapılması için yetkili servislere gönderilen bu araçların 138 i ise tekrar Şubemizin Araç Kontrol İstasyonları'na gelip rapor almadıklarından can güvenliği açısından tespit edilen bu sakıncalar giderilememiştir. Bir sonraki fenni muayeneye kadar geçen bir yada iki yıl her türlü denetimden uzak kalan bu araçlardaki  sakıncalar zamanla artacak ve  ağır can ve mal kayıplarının yaşanacağı kazalara yol açması  kaçınılmaz olacaktır.

Basın yoluyla kamuoyunu bilgilendirmek ve gerekli denetimlerin yapılması konusunda ilgilileri uyarmak, bayram öncesi artan trafik yoğunluğunda meydana gelecek trafik kazalarındaki can ve mal kayıplarının önlenmesi için  önem arz etmektedir.

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi                                             09 Kasım 2004