GALATA KÖPRÜSÜNDE LPG'Lİ ARAÇ PANİĞİ - 23.03.2006
Galata Köprüsü üzerinde bir aracın 15 Mart günü LPG kaçağı nedeniyle trafiği felç ettiği haberlerini basından öğrendik. Gerekli bilimsel incelemelere dayanmayan açıklamalarla kamuoyunun yanlış bilgilendirilmesini doğru bulmuyoruz.
BASINA VE KAMUOYUNA
TRAFİĞİ FELÇ EDEN LPG' Lİ ARAÇ MI?
YOKSA FELÇ OLMUŞ DENETİM MEKANİZMALARI MI?
15 Mart 2006 tarihinde Galata Köprüsü üzerinde 34 GDA 33 plakalı aracın LPG kaçağı nedeniyle trafiği felç ettiği haberlerini basından öğrendik.
Kayıtlarımızda yaptığımız ilk incelemede aracın Periyodik Muayene öncesi Şubemiz tarafından kontrol edilmediğini tespit ettik.
Nihayet 17 Mart 2006 tarihinde aracı bularak yaptığımız incelemede ise daha boyutlu bir ihmal ve usulsüzlüğü ortaya çıkardık.
Kazanın meydana geldiği tarih itibariyle aracın periyodik muayene süresini bitmiş olduğunu ve iki aydır trafikte muayenesiz dolaştığını, gaz kaçağına da standarda uygun olmayan parçaların neden olduğunu tespit ettik.
Kaçağın meydana geldiği Galata Köprüsü üzerinde trafiğe müdahale eden Trafik Denetleme Birimleri'nin 2918 sayılı Karayolları Trafik kanununa göre aracı trafikten alıkoyarak benzer kazalara neden olmasını engellemeleri gerekirken araç bir çekiciyle Gaziosmanpaşa Belediyesi sınırları içerisindeki OTO DEMİR adındaki tamirciye çekilir.
Tamirci tarafından aracın LPG ekipmanlarından bir kısmı değiştirilerek gönderilir. Bu arada tamiri yapan yerin LPG nin araçlarda kullanılması ile ilgili hiçbir bilgisi yoktur.
17.03.2006 tarihinde araç sahibine aracı görmek istediğimizi söylediğimizde aracını apar topar Karayolları Beylikdüzü Araç Muayene İstasyonu'na götürerek muayenesini yaptırır.
Aracı incelediğimizde, tamircinin gaz kaçağına neden olan parçaları değiştirdiğini gördük. Ancak tamircinin LPG konusunda herhangi bir bilgisi olmadığı için araçta daha sonra benzer bir kazaya neden olabilecek arızayı gidermediğini ve bu arızadan kaynaklanan gaz kaçağının halen devam ettiğini tespit ettik.
Trafik birimlerinin muayene tarihi geçen ve ciddi bir gaz kaçağıyla "trafiği felç eden" bir aracı herhangi bir işlem yapmadan trafiğe çıkardıkları yetmiyormuş gibi, yetkisi olmadığı halde araca müdahale eden tamircinin ihmal ettiği gaz kaçağı devam ettiği halde Karayolları'nın Beylikdüzü'ndeki Araç Muayene İstasyonu yetkilileri tarafından yönetmeliklerde açıkça belirtilmesine ve bu konuda yapılan usulsüzlüklerin yüzlerce kez açığa çıkarılıp gündeme getirilmesine rağmen Gaz Sızdırmazlık Raporu görülmeden aracın muayenesi yapılır ve araç bu seferde Karayolları Muayene İstasyonu yetkilileri tarafından trafiğe çıkarılır.
Aracın periyodik muayenesinin zamanında ve yönetmeliğe uygun olarak yaptırılması durumunda 15 Martta Galata köprüsü üzerinde meydana gelen kaçağa neden olan hatalı parçanın tespit edilmesi ve halen devam eden gaz kaçağının giderilmesi mümkün olacaktı. 15 Martta Galata köprüsü üzerinde meydana gelen kaçak önemli bir montaj kuralına uyularak gaz dolum yerinin tampona konulması sayesinde mutlak ölüme sebebiyet verecek bir kazaya dönüşmeden kendiliğinden telafi edilmiştir.
İstanbul'da yüzlerce aracın LPG dolum yerinin bagaj bölmesinde olduğu bilinmektedir. LPG dolum istasyonlarında herhangi bir engelle karşılaşmadan gaz alan bu araçların şimdiye kadar birçok araçta olduğu gibi her an benzer bir kazaya neden olacağı unutulmamalıdır.
Periyodik muayene süresini iki aydır geçirdiği ve ölümcül bir kazanın eşiğinden dönen bir aracın kaza yerinden trafiğe çıkışına izin veren trafik denetleme birimleri için İstanbul Emniyet Müdürlüğü'nün,
LPG li araçlarla ilgili montaj, tamir ve bakımların TS 12664-1 standardını sağlayan iş yerlerinde yapılması gerektiği halde OTO DEMİR adlı iş yerinin kamu can ve mal güvenliğini tehlikeye düşüren standarda aykırı faaliyetine göz yuman Gaziosmanpaşa Belediyesi'nin,
Yönetmeliklere aykırı bir şekilde Makina Mühendisleri Odası'ndan Gaz Sızdırmazlık Raporu almadan aracın muayenesini yaparak devam eden gaz kaçağıyla aracın tekrar trafiğe çıkmasına izin veren Karayolları Beylikdüzü Araç Muayene İstasyonu'ndaki yetkililer hakkında gerekli işlemlerin yapılması için Karayolları I. Bölge Müdürlüğü'nün,
LPG İkmal İstasyonları Standardı'nda belirtildiği halde LPG dönüşümü ruhsatına kaydedilmemiş araçlara gaz satışı yapan istasyonların denetlenmesi için Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) nun üzerlerine düşen sorumlulukları yerine getirmesini bekliyoruz.
ARAÇ YANDI LPG SAĞLAM ÇIKTI
11 Mart 2006 tarihinde Bağcılar Mevkii, İzzettin Çalışlar Caddesi, Park Sokak' ta meydana gelen ve LPG den kaynaklandığı belirtilen 34 AVY 70 plakalı fiat marka tempra tipindeki araçta gerekli inceleme yapıldı.
Yapılan incelemede aracın içerisinde herhangi bir patlamanın meydana gelmediği tespit edilmiştir.
Aracın LPG dönüşümünün yetkili bir firma tarafından ilgili standartlara uygun olarak yapıldığı ve belgelerinin incelenmesinden de periyodik muayenelerinin zamanında yapıldığı görülmüştür.
İç kısmı tamamen yanan aracın LPG tankının bulunduğu bagaj bölümünün kısmen yandığı ancak LPG tankının bu yangından etkilenmediği görülmüştür. LPG tankı üzerinde bulunan plastik esaslı Multivalf Kapağı, tank üzerindeki dönüşümü yapan firmaya ait Tanıtım Etiketi ve yanabilen diğer LPG aksamların yangından etkilenmediği, sağlam olduğu görülmüştür.
Motor bölümündeki LPG tesisatı ve diğer parçaların yangından hiç etkilenmediği ve elektrik devrelerinde herhangi bir kısa devre oluşmadığı tespit edilmiştir.
Basında yeralan bilgilerin tersine, yangının LPG den kaynaklanmadığı, aracın iç kısmının tamamen yanmış bazı metal aksamların erimiş olmasına rağmen LPG tankının ve diğer LPG ekipmanlarının sağlam olduğu görülmüştür.
Gerekli bilimsel incelemelere dayanmayan açıklamalarla kamuoyunun yanlış bilgilendirilmesini doğru bulmuyor, araçlarda LPG kullanımının, dönüşümün gerekli standartlara uygun, periyodik muayene ve kontrollerin zamanında yapılması durumunda son derece güvenli olduğunu belirtmek istiyoruz.
MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI
İSTANBUL ŞUBE SEKRETERİ
Battal KILIÇ