İSTANBUL-MASLAK'TA OPET AKARYAKIT İSTASYONUNDA YAŞANAN PATLAMA - 18.10 .2005
15.10.2005 tarihinde Şişli - Maslak'da bulunan Opet Akaryakıt İstasyonu'nda meydana gelen patlama nedeniyle Şubemiz tarafından görevlendirilen bilirkişi heyetimiz 16.10.2005 tarihinde olay yerine giderek gerekli incelemeleri yaptı.
Basına ve Kamuoyuna
LPG TEMİZE ÇIKTI!
15.10.2005 tarihinde Şişli - Maslak'da bulunan Opet Akaryakıt İstasyonu'nda meydana gelen patlama nedeniyle Şubemiz tarafından görevlendirilen bilirkişi heyetimiz 16.10.2005 tarihinde olay yerine giderek gerekli incelemeleri yaptı.
Patlamanın etkisiyle işletme binası önündeki beton zeminde 50-60 cm çapında ve 10 cm derinliğinde bir çukur oluştuğu, işletme binasının ön tarafı ve bu çukurun üzerine denk gelen sundurmada ağır hasar oluştuğu ve bu çukurun yan tarafında bulunan istinat duvarının üzerindeki metal korkulukların parçalanıp, duvarın bu yüzünde değişik kesit ve derinliklerde birçok hasarın meydana geldiği görülmüştür.
Patlamanın etkisiyle plakası belirlenemeyen bir arac tamamen tahrip olmuş, bir araçta ağır ve bir ticari takside de orta hasar meydana gelmiştir.
Yapılan incelemede her üç aracın da LPG' li olmasına rağmen patlamanın bu araçlardaki LPG tesisatından veya istasyonda yapılan bakımdan kaynaklanmadığı tespit edilmiştir.
Tamamen tahrip olan araca ait LPG tankı üzerinde oluşan hasar, istasyon idari binası, istinat duvarı, sundurma tavan sacları ile diğer iki araçta meydana gelen hasarlar oluş biçimi, hasarları meydana getiren kuvvetlerin yönü, parçalanma ve delinme noktalarındaki hasar geometrileri bir bütün olarak incelendiğinde, patlamanın idari bina önüne park edilmiş bir aracın içerisinde; LPG tesisatı ve LPG tankından kaynaklanmayan, şiddetli bir patlayıcı etkisiyle oluştuğu tespit edilmiştir.
Şişli Belediye Başkanı Mustafa SARIGÜL' ün patlamanın "LPG'li bir araca dolum yapıldığı sırada bu araçta meydana geldiği ve bu araçların trafikten men edilmesi gerektiği" yönündeki teknik incelemelere dayandırılmayan, bilimsel gerçeklerden uzak açıklamasını üzüntüyle karşılamaktayız. Bu tür açıklamalar, araçlarını ilgili Standardlara uygun olarak LPG'ye dönüştüren ve gerekli bakım ve denetimlerini düzenli bir şekilde yaptıran binlerce LPG' li araç sürücüsünde yersiz kaygılara neden olmaktadır.
Araçlardaki LPG dönüşümleri gerekli Standardlara uygun olarak yapılıp, periyodik bakım ve denetimlerinin düzenli bir şekilde yapılması durumunda kamu can ve mal güvenliği açısından herhangi bir tehlike oluşturmadığı bilinmelidir.
15.10.2005 tarihinde Şişli - Maslak' ta meydana gelen patlamada istasyonda fazla araç olmaması can kaybını büyük oranda engellemiştir.
İstanbul' da bir çok akaryakıt istasyonun ilgili standardlara uygun olmadığı bilinen bir gerçektir. En son 12.08.2005 tarihinde Ümraniye İMES sanayi sitesi yanındaki LPG ikmal istasyonunda meydana gelen kazada ilgili Standardların ön gördüğü emniyet tedbirlerinden tehlike anında gaz kaçağını algılayarak otomatik gaz kesici vanaları devreye sokan sistemin çalışmadığı tespit edilmiştir. Benzer bir patlamanın Standardlara uygun olmayan istasyonlarda meydana gelmesi durumunda çok daha büyük can ve mal kaybının meydana geleceği felaketlerin yaşanması kaçınılmaz olacaktır.
13.03.2005 tarih ve 25754 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan 5307 sayılı LPG Piyasası Kanununa göre LPG ikmal istasyonlarında görev yapan sorumlu müdür ve çalışan bütün personelin Makina Mühendisleri Odası tarafından LPG 'nin özellikleri, tehlike anında yapılacak ilk müdahaleler ve gerekli bütün yangın güvenliği konusunda eğitimden geçirilerek belgelendirilmesi gerekmektedir. Eğitim almamış personelin neden olacağı ihmaller sonucu büyük kazaların yaşanması kaçınılmaz olacaktır.
Akaryakıt ikmal istasyonlarının açılması ve denetlenmesinden sorumlu İstanbul Büyükşehir Belediyesi' ni bir kez daha kamu can ve mal güvenliğinin korunması amacıyla göreve davet ediyoruz. Depremini bekleyen şehir İstanbul' da kamu, can ve mal güvenliğini yakından ilgilendiren akaryakıt ikmal istasyonlarının açılması, işletilmesi ve periyodik olarak denetlenmesi konularında son derece dikkatli olunması gerekmektedir. yüzlerce akaryakıt ikmal istasyonunun bulunduğu İstanbul gibi bir metropolde Büyükşehir Belediyesi' nin bu tesisleri tek başına periyodik olarak denetlemesi mümkün değildir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bu istasyonlardan yerleşim birimleri, okul, hastane vb. kamuya açık önemli bina ve tesisler ile iç içe geçmiş olanları kapatmalı, gerekli Standardlara uygun olanların ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından oluşturulacak uzman bir komisyon tarafından periyodik olarak denetlenmesi sağlanmalıdır. Odamız bu konuda her türlü desteği sağlamaya hazırdır.
Battal KILIÇ
TMMOB Makina Mühendisleri Odası
İstanbul Şube Sekreteri