LPG'Lİ ARAÇLARDA KAMUSAL MESLEKİ DENETİM MUTLAKA YAPILMALIDIR - 04.01.2005

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

LPG'Lİ ARAÇLARDA KAMUSAL MESLEKİ DENETİM MUTLAKA YAPILMALIDIR

01.01.2005 Cumartesi günü Yenibosna - Çobançeşme mevkiinde yanan 34 TY 2861 plakalı Fiat Siena marka LPG'li araçta...

 
TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Basın Bildirisi

LPG'Lİ ARAÇLARDA KAMUSAL MESLEKİ DENETİM MUTLAKA YAPILMALIDIR

01.01.2005 Cumartesi günü Yenibosna - Çobançeşme mevkiinde yanan 34 TY 2861 plakalı Fiat Siena marka LPG'li araçta Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi uzmanlarınca yapılan incelemede yangının LPG tesisatından kaynaklandığı tespit edilmiştir.

Başka bir aracın arkadan çarpması sonucu kontrolünü yitiren araç yol kenarındaki bariyerlere çarparak yanmaya başlamıştır. Sağ taraftan aracın altına giren bariyer aracın altını parçalamıştır. Bariyer, aynı zamanda aracın alt tarafından geçen LPG borusunu kopararak aracın içerisine doğru kıvrılmasına neden olmuştur.

İçeriye doğru kıvrılan borunun uç kısmından büyük bir hızla boşalan LPG doğrudan aracın içerisine dolarak yanmaya başlamıştır. kırılma noktasından sürekli olarak yüksek basınçla aracın içerisine gaz boşalması yangının uzun süreli ve şiddetli olmasına neden olmuştur.

Araçların LPG ye dönüşümünde uygulanan ve ülkemizde de 1998 yılından beri yürürlükte olan ECE - R 67 ve TSE 12095 standardına göre, LPG tankı üzerinde bulunan çok yollu valfin (multi-valf) emniyet vanası, motora giden borularda bir kırılmanın meydana gelmesi durumunda kırılan borudan gazın aşırı akışını engelleyecek şekilde dizayn edilmek zorundadır.

Yapılan incelemede yanan aracın LPG tankı üzerinde bulunan çok yollu valfin aşırı akış vanasının kırılma sonucu meydana gelen aşırı gaz akışını kesmediği tespit edilmiştir.

Ayrıca tank üzerindeki çok yollu valfe entegre bulunan gaz elektro-valfinin çalışmadığı görülmüştür. Araç çalışmadığı zaman veya herhangi bir nedenle stop etmesi durumunda depodan motora giden gazı otomatik olarak kesen gaz elektro-valfi aracın bu durumunda bile gazı kesmemektedir. Gaz çıkış vanasının elle çevrilerek açılmasıyla birlikte aracın içerisine doğru dönük vaziyette olan kırık borudan aracın içerisine gaz dolduğu gözlemlenmiştir.

Görgü tanıklarının bildirdiklerine göre yangının sanayi bölgesinde olması nedeniyle yangına etraftaki sanayi tipi yangın söndürücülerle müdahale edilmesine rağmen söndürülememiştir. Bu durum aracın içerisine doğru çevrilmiş olan borunun içerisinden yüksek basınçta gaz geldiğini açıklamaktadır.

Aracın ön ve arka kısımlarında LPG tankı dahil şiddetli bir yanmanın olmaması ve yakıt seçici anahtarının LPG konumunda olması bu tespitleri doğrulamaktadır.

Araç üzerinde 2000 tarihli LPG tankının olduğu tespit edilmiştir. Şubemiz kayıtlarında yapılan incelemelerde aracın 2000 tarihinden beri Fenni muayene için gerekli olan Gaz Sızdırmazlık Raporu'nu Şubemizden almadığı tespit edilmiştir. Araç, fenni muayene öncesi yapılması zorunlu olan kontrollerden geçmediğinden dolayı arızalı olan gaz elektrovalfi tespit edilememiştir. Büyük bir olasılıkla aracın fenni muayenesi usulsüz yada eksik belgeyle yapıldığından, kolaylıkla tespit edilebilecek bu arıza, zamanında tespit edilememiş ve bir insanımızın hayatını kaybetmesine neden olmuştur.

TALEPLERİMİZ:
1-1998-2000 yılları arasında LPG montaj denetimleri Odamız tarafından yapılmakta idi. 2000 yılından sonra ise bu denetim yetkisi denetim kavramına tamamen ters bir şekilde montajı yapan firmalara devredildi. Denetim yetkisinin tekrar Makina Mühendisleri Odasına devrini istiyoruz.

2-Ticari araçlarda her yıl, diğer araçlarda 2 yılda bir yapılması gereken LPG sızdırmazlık kontrolleri ve alınması gereken raporlar. Araç Muayene İstasyonlarında kontrol edilmeli, bu raporu olmayan araçlara Fenni Muayene Uygunluk Raporu verilmemelidir.

3-Trafik denetimlerinde LPG kullanılan her aracın özellikle MMO tarafından verilen LPG sızdırmazlık raporu bulunduğu kontrol edilmelidir.

4-Denetimlerimiz toplumun can ve mal güvenliği için yapılmaktadır. Kamusal bir görev olan denetim işlevlerimiz giderek özelleştirilmektedir. Bunun en yakın örneği Araçlarsın Fenni Muayenelerinin özelleştirilmesidir. Biz bu tür tüm özelleştirmelere karşıyız ve Danıştay'a gerekli başvurularımızı yapıyoruz.

5-Şu anda LPG ye dönüşümü yapılan araçlar bağımsız güvenilir bir kurum tarafından denetlenmediği için benzer kazalar ne yazık ki dönüşümü yeni yapılmış olsa dahi yaşanacaktır. 2000 yılında Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tek taraflı olarak iptal edilen protokol, tekrar yürürlüğe konmalı dönüşümü yapılan her araç Makina Mühendisleri Odası tarafından teker teker kontrol edilerek trafik tescili yapılmalıdır.

Tamamen denetimsizlikten kaynaklanan benzer kazaların meydan gelmemesi, başka ölümlerin olmaması için Karayolları Genel Müdürlüğünü, Trafik Denetleme müdürlüklerini sorumluluklarını yerine getirmeye ve kurumlar arası koordineli çalışmaya davet ediyor, ölen yurttaşımızın yakınlarına başsağlığı diliyoruz

Makina Mühendisleri Odası
İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı
Tevfik Peker