TRAFİK KAZALARI BAYRAM TATİLİNE GÖLGE DÜŞÜRMESİN!

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim M. Tataroğlu, Şeker Bayramı tatilinde yola çıkacak olan sürücülerin ve yetkililerin alması gereken önlemler ve dikkat etmeleri gereken konular hakkında açıklama yayınladı.

Basına ve Kamuoyuna;

Bu sene Şeker Bayramı 4-6 Haziran arasında olmasına karşın hafta sonu ile birleştirilince 1-9 Haziran arasında 9 günlük bir tatil olacak. Yıllık izin kullanacaklarla birlikte trafikte yoğunluğun ve tehlikenin artacağı bir haftaya girmiş olacağız.

Maalesef bayram tatili süresince trafik yoğunluğunun artışına paralel olarak trafik kazaları da artmakta, her yıl yüze yakın vatandaşımızın yaşamını yitirdiği, binlercesinin yaralandığı bir tablo ortaya çıkmaktadır. Bu durum bayram tatili öncesinde yola çıkmadan sürücülerin ve yetkililerin alması gereken önlemler ve dikkat edilmesi gereken konuların önemini ortaya koymaktadır.

Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre 2018 yılında trafik kazalarında olay yerinde 3.373 kişi yaşamını yitirmiştir. Kazadan sonraki 30 gün içinde ölenlerle birlikte bu sayının toplam 7.400 olduğu tahmin edilmektedir. Yaşanan kazaların büyük bir kısmı (%90) insan faktöründen kaynaklanmaktadır.

Hedefler Tutmadı

31 Temmuz 2012 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi Eylem Planı’na göre ülkemiz trafik ölümlerini 2020 yılında 2010 yılının yarısına indirmeyi hedeflemiştir. Kaza yerinde ölenleri esas alarak yapılacak bir hesaplamada 2018 yılı hedefi 2.427 iken 3.373 ölümle ne yazık ki hedefin %39 üzerinde kalınmıştır.

İnsan faktörü nedeniyle meydana gelebilecek trafik kazalarını en aza indirmek için bayram tatilinde yola çıkan sürücülerin ve tüm yolcuların emniyet kemeri takmaları, hız sınırına uymaları, yorgun, uykusuz ve alkollü araç kullanmamaları ve hatalı sollama yapmamaları gerekir. Sürücüler, bayram yoğunluğundan uzun süre trafikte kalacaklarını gözeterek, yola çıkmadan önce yeteri kadar dinlenmeli, 2-3 saatte bir mutlaka mola vermelidirler. Uzun mesafeli yolculuklarda, mümkünse iki sürücü ile yola çıkılmalıdır. Yolculuk öncesi görüşü engelleyen, refleksleri ağırlaştıran ilaçların alınmaması hususunda özenli davranılmalıdır. Sürücüler, özellikle hatalı sollama yapmaktan kaçınmalı; virajlarda, kavşaklarda ve tepe üstleri gibi görüş mesafesinin dar olduğu yerlerde hızlarını düşürüp sakin ve sabırlı araç kullanmaya özen göstermelidirler.

Şehirlerarası otobüslerde sürücü ve yolcuların emniyet kemeri takmaları zorunludur.

Yayalarımızın da yollardaki seyahatleri sırasında trafiğe ve trafik kurallarına azami dikkat etmesi çok önemlidir. Özellikle yoldan karşıya geçişlerde ve karanlık yollarda bu dikkat daha da önemlidir. Araçlardaki ilk yardım çantası, üçgen reflektör, yangın söndürme cihazı gibi önem arz eden donanımlar yola çıkılmadan önce olup olmadığı kontrol edilmelidir. Araçların fren, balata, lastik, ön takım, elektrik sistemi, hidrolik sistemi, motor yağı, soğutma suyu seviyesi vb. konularındaki bakımları da yetkili veya yetkin servislerde mutlaka yapılmalıdır.

Bayram tatilinde araç sürücüleri için öneriler aşağıda sıralanmıştır:

Bakım: Araç bakımları tatile çıkmadan en az bir hafta önce yaptırılmalıdır. Araç bakımdan çıkar çıkmaz yolculuğa çıkılmamalıdır. Böylelikle yolculuktan önce bakım sonrası noksanlar veya çıkabilecek hatalar tamamlanmış, fren balatası gibi alışması gereken parçalar yolculuk öncesi alıştırılmış olacaktır. Fren parçaları (balata, kampana, disk) değişmiş araçların yolculuk öncesi trafiğin az olduğu yollar veya düşük hızlarda dört-beş kez tam fren yapılarak alıştırmalıdır.

Lastik: Yolculuk öncesi tüm lastiklerin hava basınçları “yüklü araç” değerine çıkarılmalıdır. Kış lastiği kışın, yaz lastiği yazın kullanılmalıdır. Yazın kış lastiği kullanımı fren mesafesini artırır.  6 yıldan yaşlı lastikler yenilenmelidir. Yeni lastiklerle hemen uzun yola çıkılmamalı, en az bir hafta alıştırma yapılmalıdır. Lastik diş derinliği yasal olarak en az 1,6 mm olması gerekirken, uzmanlar yaz lastiklerinde en az 3 mm diş derinliği önermektedir.

Yükleme: Araçta taşınabilecek yolcu ve yük miktarı aracın ruhsatındaki değeri geçmemelidir.

Emniyet Kemeri ve Yük Güvenliği: Ön ve arka koltuklarda emniyet kemeri mutlaka takılmalı ve bagajlardaki yük sabitlenmelidir.

Fren ve Takip Mesafesi: Tatil araçlarının ağırlığı, günlük işe gidiş-geliş kullanımına göre daha fazla olduğu için takip mesafesi de boş araca kıyasla artırılmalıdır. Tatil aracı sürücüsü günlük kullanıma kıyasla fren pedalına daha yüksek ayak kuvveti ile basabilmeli ve bunun için de oturma pozisyonu doğru olmalıdır.

Hız: Tatil araçlarının sürücüleri hız sınırına mutlaka uymalıdır. Sürücülerin günlük şehir içi kullanımdan daha ağır olan aracı tatil yolunda yüksek hızda ve uzun yokuş-inişlerde frenlerin aralıksız kullanması frenlerin ısınmasına, fren mesafesinin uzamasına neden olabilir.

LPG’li araçların bakım ve kontrolü, yollardaki güvenliğimiz açısından son derece önem teşkil etmektedir. Maalesef Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın 23 Haziran 2017 tarihli Resmi Gazete’de yayınladığı yönetmelikle birlikte; LPG’li araçlar için “Gaz Sızdırmazlık Raporu” aranması zorunluluğunu tamamen ortadan kaldırılmıştır. Söz konusu uygulama sonucu uzman mühendislerin istihdam edildiği, standartlara uygun dönüşüm yapan yetkili firmalar piyasadan silinmeye, kayıt dışı, yetkisiz, niteliksiz, bünyesinde uzman bulundurmayan ve standart dışı malzemenin kullanıldığı, kontrolsüz firmalar piyasaya tekrar hâkim olmaya, halkın can ve mal güvenliği ciddi bir şekilde tehdide maruz kalmaya başlamıştır.

Söz konusu denetimlerin kaldırıldığı bu ortamda sürücüler LPG’li araçlarını 6 ayda bir veya 10 bin kilometrede bir mutlaka bakıma sokmalıdır. LPG’li araç sürücüleri, Makina Mühendisleri Odası LPG/CNG Gaz Sızdırmazlık Araç Kontrol İstasyonları’nda araçlarını kontrol ettirebilir ve muayene sonrası araçlarından gaz kokusu gelmesi durumunda bu kontrolü ücretsiz olarak istasyonlarımızda yaptırabilirler.

Yol yapım ve yenileme çalışmalarında uyarı ve ikazların yeterli olmaması nedeniyle de birçok kaza meydana gelmektedir. Bu kısımlardaki uyarıcı ve ikaz levhalarının eksiksiz bir şekilde konulması ve dış etkenlerden (rüzgâr, kar, yağmur, insan müdahalesi vb.) etkilenmeyecek şekilde sabitlenmesi gerekmektedir.

Kazaları en aza indirmek için sürücülerimiz uyarılarımızı mutlaka dikkate almalıdır. Sürücü ve yayaların dikkat etmesi gereken hususlarla birlikte, ilgili makamlar da gerekli önlemleri alarak yurttaşlarımıza güvenli bir yolculuk sağlamak için azami özen göstermelidir. TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi olarak; trafik kazalarının gölge düşürmediği bir tatil dileğiyle bayramınızı kutlar, iyi yolculuklar dileriz.