MMO: BAYRAMDA TRAFİK KAZALARINA KARŞI DİKKATLİ OLALIM, ARAÇ BAKIMLARINI İHMAL ETMEYELİM

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 778 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 839 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 845 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim Tataroğlu, bayram tatilinde yola çıkmadan önce dikkat edilmesi gereken hususlarla ilişkin bir basın açıklaması yaptı.

Basına ve Kamuoyuna;

 

25 Ağustos`ta başlayacak olan bayram tatiliyle birlikte trafikte yoğunluğun ve tehlikenin artacağı bir haftaya girmiş olacağız. Maalesef bayram tatili süresince trafik yoğunluğunun artışına paralel olarak trafik kazaları da artmakta, her yıl binlerce insanımızın hayatını kaybettiği, yaralandığı bir tablo ortaya çıkmaktadır. Bu durum bayram tatili öncesinde yola çıkmadan sürücülerin ve yetkililerin alması gereken önlemler ve dikkat edilmesi gereken konuların önemini ortaya koymaktadır.

 

TUİK istatistiklerine göre; 2016 yılında karayollarında yaşanan 1 milyon 182 bin 491 kazada; 3 bin 493 kişi kaza yerinde, 3 bin 807 kişi ise yaralanıp sağlık kuruluşlarına sevk edildikten sonra kazanın sebep ve tesiriyle 30 gün içinde hayatını kaybetti. Yaşanan kazaların sebeplerine bakıldığında; %89,6‘ünün sürücü, %8,7‘inin yaya, %0,8‘unun yol, %0,5‘sının taşıt ve %0,4‘ünün ise yolculardan kaynaklı kusurlar olarak tespit edilmektedir. İstatistikler de bize göstermektedir ki; yaşanan kazaların büyük bir kısmı insan faktöründen kaynaklanmaktadır.

 

Hedefler Tutmadı

 

31 Temmuz 2012 tarihli Resmi Gazete‘de yayınlanan "Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi Eylem Planı"na göre Türkiye Trafik ölümlerinin 2020 yılında 2010 yılının yarısına indirmeyi hedeflemiştir. Kaza yerinde ölenleri esas alarak yapılacak bir hesaplamada 2016 yılı hedefi 2831 iken ne yazık ki 3493, yani hedeften %23 daha fazla, vatandaşımız yaşamını kaybetmiştir.

 

İnsan faktörü nedeniyle meydana gelebilecek trafik kazalarını en aza indirmek için bayram tatilinde yola çıkan sürücülerin emniyet kemeri takmaları, hız sınırına uymaları, yorgun, uykusuz ve alkollü araç kullanmamaları ve hatalı sollama yapmamaları gerekir. Sürücüler, bayram yoğunluğundan uzun süre trafikte kalacaklarını gözeterek, yola çıkmadan önce yeteri kadar dinlenmeli, 2-3 saatte bir mutlaka mola vermelidirler. Uzun mesafeli yolculuklarda, mümkünse iki sürücü ile yola çıkılmalıdır. Yolculuk öncesi, görüşü engelleyen, refleksleri ağırlaştıran ilaçların alınmaması hususunda özenli davranılmalıdır. Sürücüler, özellikle hatalı sollama yapmaktan kaçınmalı; virajlarda, kavşaklarda ve tepe üstleri gibi görüş mesafesinin dar olduğu yerlerde hızlarını düşürüp sakin ve sabırlı araç kullanmaya özen göstermelidirler.

 

Yayalarımızın da yollardaki seyahatleri sırasında trafiğe ve trafik kurallarına azami dikkat etmesi çok önemlidir. Özellikle yoldan karşıya geçişlerde ve karanlık yollarda bu dikkat daha da önemlidir.

 

Araçlardaki ilk yardım çantası, üçgen reflektör, yangın söndürme cihazı gibi önem arz eden ekipmanların yola çıkmadan önce tam ve eksiksiz olduğu kontrol edilmelidir. Araçların fren, balata, lastik, ön takım, elektrik sistemi, hidrolik sistemi, motor yağı, anti friz vb. konularındaki bakımları da yetkili servislerde mutlaka yapılmalıdır.

 

Tatil öncesinde sürücüler için öneriler aşağıda sıralanmıştır:

Bakım: Araç bakımları tatile çıkmadan en az bir hafta önce yaptırılmalıdır. Araç bakımdan çıkar çıkmaz yolculuğa çıkılmamalıdır. Böylelikle yolculuktan önce bakım sonrası noksanlar veya çıkabilecek hatalar tamamlanmış, fren balatası gibi alışması gereken parçalar yolculuk öncesi alıştırılmış olacaktır. Fren parçaları (Balata, Kampana, Disk) değişmiş araçların yolculuk öncesi trafiğin az olduğu yollarsa veya düşük hızlarda dört-beş kez tam fren yapılarak alıştırma yapılmalıdır. 

 

Lastik: Yolculuk öncesi tüm lastiklerin hava basınçları ‘`Yüklü Araç`` değerine çıkarılmalıdır. Kış lastiği kışın, yaz lastiği yaz dönemlerinde kullanılmalıdır. 6 yıldan yaşlı lastikler yenilenmelidir. Yenilenen lastiklerle hemen uzun yola çıkılmamalı, en az bir hafta alıştırma yapılmalıdır.

 

Yükleme: Araçta taşınabilecek yolcu ve yük miktarı aracın ruhsatındaki değeri geçmemelidir.

 

Emniyet Kemeri ve Yük Güvenliği: Ön ve arka koltuklarda emniyet kemeri mutlaka takılmalı ve bagajlardaki yük sabitlenmelidir.

 

Fren ve Takip Mesafesi: Tatil araçlarının ağırlığı, günlük işe gidiş-geliş kullanımına göre daha fazla olduğu için takip mesafesi de boş araca kıyasla artırılmalıdır. Tatil aracı sürücüsü günlük kullanıma kıyasla fren pedalına daha yüksek ayak kuvvetti ile basabilmeli bunun için de oturma pozisyonu doğru ayarlamalıdır.

 

Hız: Tatil araçlarının sürücüleri hız sınırına mutlaka uymalıdır. Sürücülerin günlük şehir içi kullanımdan daha ağır olan aracı tatil yolunda yüksek hızda ve uzun yokuş-inişlerde aralıksız kullanması frenlerin ısınmasına, fren mesafesinin uzamasına veya hiç tutmamasına neden olabilir.

LPG`li araçların bakım ve kontrolü, yollardaki güvenliğimiz açısından son derece önem teşkil etmektedir. Maalesef Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı`nın 23 Haziran 2017 tarihli Resmi Gazete`de yayınladığı yönetmelikle birlikte; LPG`li araçlar için ‘`Gaz Sızdırmazlık Raporu`` aranması zorunluluğunu tamamen ortadan kaldırılmıştır. Söz konusu uygulama sonucu uzman mühendislerin istihdam edildiği, standartlara uygun dönüşüm yapan yetkili firmalar piyasadan silinmeye, kayıt dışı, yetkisiz, niteliksiz, bünyesinde uzman bulundurmayan, standart dışı malzemenin kullanıldığı, kontrolsüz firmalar piyasaya tekrar hakim olmaya, halkın can ve mal güvenliği yeniden ciddi bir şekilde tehdide maruz kalmaya başlamıştır. 

Söz konusu denetimlerin kaldırıldığı bu ortamda sürücüler LPG`li araçlarını 6 ayda bir veya 10 000 km de bir mutlaka bakıma sokmalı, Makina Mühendisleri Odası LPG/CNG Gaz Sızdırmazlık Araç Kontrol İstasyonlarında araçlarını kontrol ettirmelidirler. LPG`li araç sürücüleri, muayene sonrası araçlarından gaz kokusu gelmesi durumunda bu kontrolü ücretsiz olarak istasyonlarımızda yaptırabilirler.

Yol yapım ve yenileme çalışmalarında uyarı ve ikazların yeterli olmaması nedeniyle de birçok kaza meydana gelmektedir. Bu kısımlardaki uyarıcı ve ikaz levhalarının eksiksiz bir şekilde konulması ve dış etkenlerden (rüzgar,kar, yağmur, insan müdahalesi vb.) etkilenmeyecek şekilde sabitlenmesi gerekmektedir.

Kazaları en aza indirmek için sürücülerimiz uyarılarımızı mutlaka dikkate almalıdır. Sürücü ve yayaların dikkat etmesi gereken hususlarla birlikte, İlgili makamlar da gerekli önlemleri alarak yurttaşlarımıza güvenli bir yolculuk sağlamak için azami özen göstermelidir.

Trafik kazalarının gölge düşürmediği bir tatil dileğiyle bayramınızı kutlar, iyi yolculuklar dileriz.

 

İbrahim M. TATAROĞLU

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

İSTANBUL ŞUBE YÖNETİM KURULU SEKRETERİ