OKUL SERVİS ARAÇLARININ VE PERSONELİNİN KRİTERLERİNE DİKKAT.!

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Kocaeli Şubesi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Kocaeli Şube Başkanı Ünal ÖZMURAL, eğitim öğretim döneminin ilk ve ortaöğretim okulları için başlayacak olması nedeniyle, gündemde olan servis araçları kontrol edilmesi ve kullanılması ile ilgili bir basın açıklaması gerçekleştirdi.

BASINA VE KAMUOYUNA

İlk ve orta dereceli okulların açılmasına sayılı günler kaldı. Velilerin en temel kaygılarından biri, kuşkusuz çocukların kazasız ve güvenli bir şekilde okula gidiş-dönüşünün sağlanabilmesidir. Türkiye`de kamusal-toplu ve güvenli taşımanın yetersizliği, velileri büyük oranda okul servis araçlarını tercih etmeye zorlamaktadır. Okul servis araçlarının sayısı hızla artıyor ve artık ciddi bir kazanç kapısı olarak görülüyor. Yargı kararlarına rağmen sağlıklı bir yapıya kavuşturulamayan mevcut yönetmelikler, uygulamadaki aksaklıklar ve denetimsizlik ciddi sorunlarla kazaları beraberinde getiriyor.

 

Ülkemizde okul servis araçlarının yaptığı kaza rakamları, kaza istatistiklerinde en üst sıralarda yer alıyor. "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği" eksikliklerine rağmen bu tür ulaşıma bir disiplin getirmektedir. Ancak denetimlerdeki yetersizlikler nedeniyle kazaların önüne geçilememektedir. Durum böyle olunca; öğrenci velilerine de büyük sorumluluklar düşüyor. Dikkat edilmesi ve takipçi olunması gereken birçok konu bulunmaktadır. Çocuklarımızın can güvenliği açısından son derece önemli bazı hususları, öğrencilerimizin ailelerine ve yetkililere bir kez daha hatırlatmak isteriz.

 

ARAÇ VE PERSONEL KRİTERLERİNE DİKKAT

 

İlk yapılması gereken okul servis araçlarının ve personelinin yönetmeliklere uygun olup olmadığını sorgulamaktır.  Okul servis aracının yaşı 12`yi aşmamış olmalıdır. Taşıt içi düzeni sağlamak, okul öncesi eğitim ve ilköğretim öğrencilerinin inme ve binmeleri sırasında yardımcı olmak üzere bulundurulması zorunlu olan rehber personelin ise; 22 yaşını doldurmuş ve en az lise mezunu olması gerekmektedir.

 

Araçlar kanun ve yönetmeliklere uygun işaretler taşımalıdır.  Servis hizmeti veren araç sahipleri can ve mal güvenliğini sağlamak amacı ile gerekli önlemleri almış olmalıdır.  Bu kapsamda; taşıtın cam ve pencereleri sabit olmalı, iç düzenlenmesinde yaralanmaya neden olabilecek demir aksam yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. Araçlar; temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı, altı ayda bir yetkili/yeterli servislerde bakım ve onarımları yapılmalıdır. Servis araçlarının kapıları iniş ve binişlerde güvenli ve emniyetli olmalı, kapıların hâkimiyeti sürücüde olmalıdır. Taşıtlarda her öğrenci için standarda uygun emniyet kemeri bulunmalı ve kullanımına dikkat edilmelidir. Servis için kullanılan taşıtlarda görüntü cihazları ve müzik sistemi kullanılmamalıdır. Bu araçların teknik özellikleri ile yerleşim şeması, araç içinde görülür bir yere asılmalıdır.

 

Şoförler öğrencileri gideceği güzergahta, rahat, güvenli bir şekilde kanun ve yönetmeliklere uygun olarak taşımakla yükümlüdürler. Okul servis şoförleri, E sınıfı sürücü belgesi için 3 yıllık, B sınıfı sürücü belgesi için 5 yıllık tecrübe şartını sağlamalıdır. Şoförün hizmet sicillerinin temiz olmasına özen gösterilmeli, kılık kıyafeti yönetmeliklere uygun ve mali sigortası yapılmış olmalıdır. Ayrıca aracı kaza, trafik sıkışıklığı gibi sorunlar yaşadığında veli, okul aile birliği gibi ilgili diğer kişi ve kurumlarla mobil iletişimi sağlayacak şekilde donatılı olmalıdır.

 

MESAFE TUZAĞINA DÜŞMEYİN

 

Eylül ayıyla birlikte çocuklu aileleri saran okul telaşı, 2014-2015 öğretim yılına yönelik servis ücretlerinin belirlenmesiyle birlikte doruk noktasına ulaştı. Ulaşım Koordinasyon Daire Başkanlığı`nın(UKOME) açıkladığı, bu yıl en düşük servis ücreti 1 KM için 132 TL olurken, 30 KM için 205 TL olarak belirlenmiştir. 30 KM`yi aşan her kilometrede 1.40 TL eklenecektir.

 

Okul servislerinin aile bütçelerine yüklediği bu yüke bazı özel ve resmi okullarımız, yasa ve yönetmeliklere aykırı biçimde yeni mali yükler eklemektedir. Kentimizde 2516 Sayılı Büyükşehir Belediyeleri Kanununa göre UKOME tarafından belirlenen servis ücretleri, resmi ve özel eğitim kurumlarında hizmet veren tüm okul servisleri için bağlayıcıdır. Hiçbir okul idaresi, okul aile birlikleri veya servis firmaları UKOME tarifelerinin üzerinde bir ücret belirleyemezler.

 

KAMUSAL UCUZ TOPLU TAŞIMA YAYGINLAŞTIRILMALIDIR

 

Okul servis araçlarının sahip olması gereken özellikler üretim aşamasında dikkate alınmalı, TSE tarafından okul servis aracı standardı belirlenerek tek tip hale getirilmelidir. Servis aracı şartlarını sağlayan araçlara, İl Trafik Komisyonları tarafından izin verilmelidir. Ülke çapında yapılacak bir araştırma ile gerek duyulan okul servis aracı sayısı 2–3 yılda bir belirlenmeli, tahditli plaka uygulaması yaygınlaştırılmalıdır.

 

Servis araçlarının teknik muayenelerinin yapıldığı resmi birimler en önemli denetim noktalarıdır ve bu görevin verdiği sorumluluk bilinci ile davranmalıdırlar. Başta okul yönetimi olmak üzere okul aile birliği, okul yönetimiyle veliler ve tüm yurttaşlarımız da karayolu ulaşımındaki öğrenci araçlarının ulaşım güvenliğine duyarlı davranmalıdırlar.

 

Trafiği olumsuz etkileyen ve önemli bir kazanç kapısı haline getirilen servis taşımacılığının, artık kontrol altına alınması şarttır. Sorunun kamusal ucuz nitelikli toplu taşıma ile çözülebileceği açıktır. Bu anlamda yerel yönetimin politikalarını gözden geçirmesi ve kamu yararı ile hareket etmesi gerekmektedir.

 

Yukarıda belirtilen şartların yerine getirilmesi koşuluyla, tüm okul servis araçlarını denetlemeye hazır olduğumuzu belirtir, yetkili kurumları bir kez daha önemle uyarı

TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

KOCAELİ ŞUBE BAŞKANI

ÜNAL ÖZMURAL