TRAFİK KAZALARINI VE TOPLU ÖLÜMLERİ ÖNLEMEK İÇİN ARAÇ TEKNİK DENETİMLERİ GELİŞTİRİLMELİDİR

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.

Oda Başkanı Ali Ekber Çakar, 13 Mayıs 2017 tarihinde, Muğla’dan Marmaris yönüne giderken, 24 vatandaşımızın hayatını kaybettiği kaza ile ilgili bir basın açıklaması yaptı.

Trafik Kazalarını ve Toplu Ölümleri Önlemek İçin Araç Teknik Denetimleri Geliştirilmelidir

Bilindiği üzere 13 Mayıs 2017 tarihinde, Muğla’dan Marmaris yönüne giderken, 24 vatandaşımızın hayatını kaybettiği ve ağır yaralıların olduğu bir trafik kazası meydana geldi. Bu elim kazada yaşamını yitiren vatandaşlarımızın yakınlarının acısını paylaşıyor, yaralılara acil şifalar diliyoruz.

Konuya ilişkin edinilen ilk bilgilere göre, 03 FR 247 plakalı 2003 model midibüsün frenlerinin tutmaması sonucu sürücünün direksiyon hâkimiyetini yitirmesinin kazaya neden olduğu belirtilmektedir. Ancak bir kazanın oluşabilmesi için sürücü kusuru dâhil birden fazla etkenin bir araya gelmesi gerekmektedir. Nihayetinde bu olayda olduğu gibi, 2014 yılında alınan D sınıfı sürücü belgesine sahip sürücünün uzun yol tecrübesinin olmaması, bilinçsiz araç kullanımı, araç frenlerinin bakımlı olmaması ve eşdeğer yedek parça kullanılmaması gibi etkenler bu tür acı kazalara davetiye çıkarmaktadır.

Ülkemizde 2016 yılında yaşanan trafik kazalarından dolayı 3 bin 493’ü olay yerinde olmak üzere toplam 7 bin 300 kişi hayatını kaybetmiştir. Bu durum, AB ortalamasının (50 kişi/milyon nüfus) yaklaşık iki katıdır.

Hâlbuki 31 Temmuz 2012 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan “Trafik Güvenliği Stratejik Eylem Planı”nda, 2020 yılı için, 2010 yılında trafik kazası nedeniyle hayatını kaybedenlerin sayısının yarısına indirilmesi hedeflenmiştir. (2010 yılında olay yerinde hayatını kaybedenlerin sayısı 4 bin 45 kişidir.)

Belirli periyotlarla yapılan araç muayeneleri; basit, ucuz ve pratik muayenelerdir. Bugün AB ülkelerinin birçoğunda, örneğin Almanya’da otobüsler yılda 3 defa, kamyonlar yılda bir defa olmak üzere, Araç Muayene Periyodunun dışında ve eğitilerek belgelendirilmiş makina mühendisleri (filo mühendisleri) tarafından ara denetime tabi tutulmaktadır.

Ülkemizde de bu uygulamayı hayata geçiremediğimiz müddetçe, ne yazık ki kazalara “kader” demeye devam edilecek ve yaşamını yitirenlerin sayıları hep fazla olacaktır. Bu noktada, bu tür kazaların önlenmesi için, başta ilgililer olmak üzere herkesi kaderciliğe sığınmaya değil, aklın ve bilimin kurallarını uygulamaya çağırıyoruz. Bu çerçevede yeni bir mevzuat düzenlemesi yapılmalı; ticari araçların periyodik bakım, enerji tasarrufu, sürücü eğitimi, güvenli bakım ve parça kullanımı gibi konularda MMO tarafından eğitilerek sertifika almış “Araç Teknik Denetim Mühendisleri”ne denetim yetkisi verilmeli ve ticari araçlar iki muayene arasında en az üç kez özel bir denetimden geçirilmelidir.

Ali Ekber Çakar

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Başkanı

Yayına Giriş Tarihi

2017-05-16 06:00:00