KAZANIN ASIL SORUMLUSU TCDD?NİN İHMALLERİ GÖZ ARDI EDİLİRKEN, BARİYER GÖREVLİSİ SUÇLU BULUNDU.

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Argument #1 is not an array.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/var/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Mersin Şubesi

 BASINA VE KAMUOYUNA

 KAZANIN ASIL SORUMLUSU TCDD`NİN İHMALLERİ GÖZ ARDI EDİLİRKEN, BARİYER GÖREVLİSİ SUÇLU BULUNDU.

Makina Mühendisleri Odası Mersin Şubesi olarak, 20 Mart 2014 tarihinde yaşanan ve 12 kişinin ölümüne neden olan minibüs ve trenin çarpıştığı kaza ile ilgili 09.05.2014 tarihindeki mahkeme bilirkişi raporu üzerine TMMOB Mersin İKK`nın kaza ile ilgili 26.03.2014 tarihli basın açıklamasını kamuoyu ile tekrar paylaşıyoruz?

Türk Mimar ve Mühendisler Odası (TMMOB) Mersin İl Koordinasyon Kurulu olarak kamusal sorumluluğumuz gereği kazanın nedenlerini tespit etmek ve kamuoyunu bilgilendirmek üzere bir komisyon oluşturulmuştu.

Özetle Komisyonun tespitlerine göre;

1-Durdurma bariyerleri yetersizdir.

2-Gözcü kulübesinin yakınında bulunan iltisak hatlarındaki özel şirketlere ait vagonlar görevlinin görüş mesafesini etkilemektedir.

3-Trenin geldiğini gözcü kulübesindeki görevliye haber verecek elektronik uyarı sistemi bulunmamaktadır.

Tespit edilen kusurlar TCDD`yi ilginendirirken, kazanın faturası bariyer görevlisine kesilmiştir. TCDD`nin ihmalleri göz ardı edilmiştir. Mahkemenin sonucu, hepimizin vicdanlarını rahatsız etmiş ve oluşturulan Ulaştırma Komisyonunun Heyet Raporunu sizlerle tekrar paylaşma gereğini hissettirmiştir.

MERSİN İL KOORDİNASYON KURULU BAŞKANLIĞI?na

21.03.2014 tarihli Mersin İl Koordinasyon Kurulu?nca belirlenen heyet, saat 10:00?da olay yerine intikal etmiş ve gerekli incelemeleri yaparak aşağıdaki değerlendirmeler yapılmıştır;

20.03.2014 tarihli Mersin-Adana bölgesel ekspres (hızlı) 62224 sefer sayılı tren saat 07:40 civarında km: 16+0,36?daki çift yönlü hemzemin geçitte fabrika işçilerini taşıyan yolcu minibüsünün 62224 sefer sayılı trenle çarpışması sonucu 10 kişinin ölümüne sebebiyet vermesi nedeniyle yapılan teknik inceleme sonucunda;

Kontrollü hemzemin geçidinde kontrol dışı olarak hemzemin geçide giren minibüs ile tren çarpışmış, bunun neticesinde 10 kişi hayatını kaybetmiştir. Kaza anında bariyer kolunun kapalı olmadığı ifade edilmektedir. Her ne kadar bariyerler kapatılsa bile araçların boş kalan ters yoldan tren yoluna girmeleri mümkündür. Mevcut durdurma bariyerleri yetersizdir. Yolun sadece yarısını kapatmaktadır.

1- Hemzemin geçidin elektrikli bariyerlerinin insan tarafından, buton ile kontrol edilerek çift yönlü bariyerin açılıp kapanması sağlanmaktadır. Hemzemin geçidin Adana-Mersin cihetindeki Adana yönünde Özel sektöre ait soğuk hava deposunun iltisak hattı Mersin cihetindeki iltisak hattında ise Başka şirkete ait manevra sahası vardır. Mersin yönündeki manevra sahasındaki vagonlar 3. hatta konulduğu taktirde bariyerleri kumanda eden bekçi bariyerleri indirmede ihmali olur ise hemzemin geçitten geçen araçların Mersin yönünden gelen treni görme açısını kapatıyor.

2- Adana yönündeki iltisak hattına park edilmiş vagonlar karayolu vasıtalarının görüş açısına bir engel teşkil etmemektedir. Ancak hemzemin geçidin kuzey kısmındaki yerleşim alanlarının ve fabrikaların artmış olması hemzemin geçidin trafik yoğunluğunu arttırmış bulunmaktadır. Dolayısıyla bu bariyerlerin uzaktan kumandalı otomatik bariyerlere dönüştürülmesi görüşündeyiz. Gelecekte hemzemin geçidin işlerliği daha da artacağından insan inisiyatifine bırakılmayacak şekilde hemzemin geçidin yerine üstgeçit veya alt geçit yapılmalı. Karayolları vasıtalarının emniyetli geçiş sağlanmalıdır.

3- Şu andaki mevcut sistemde gözcü kulübesinden yaklaşık 1000-1500 m mesafeden görmüş olduğu trenleri, görüş açısına ve kişisel yeteneklerine bağlı olarak karar vererek bariyer kollarını kapatmaktadır. 12 saat süreyle çalışan bir kişinin sadece kendi sağlık ve kişisel yetenekleriyle hareket ederek trenlerin gelişine göre bariyer kollarını açıp kapatmaktadırlar.  Bu da mevcut sistemin yeterli olmadığı ve sadece insana dayalı olduğu görülmüştür. Hâlbuki trenin belirgin bir mesafede hemzemin geçide gelmekte iken belirgin bir haberleşme sistemiyle gözlemci kişiye bilgi iletmesi ve uyarması gerekmektedir. Kişi, sağlık durumuna göre mevcut sistemle sağlıklı olarak sistemin çalışmasında tam etkili olmayabilir. Aynı zamanda giriş tarafındaki bariyer yolun yarısını kontrol etmekte, kuzey tarafındaki giriş bariyeri de yolun diğer yarısını kontrol etmektedir. Halbuki şoförler istedikleri zaman yolun ters tarafından girerek karşıya geçebilmektedirler. Yolun tamamı kontrol altında değildir. Yani bariyerler her ne kadar görevli tarafından kapatılsa dahi görevlinin kontrolü dışında ters istikametten girerek karşı yola geçme imkanı mümkündür. Bu konuda görevlinin yapabileceği hiç birşey yoktur. İyileştirmek için 1000-1500 m geri mesafeden uyarı sistemlerinin olması gerekmektedir. Ayrıca mevcut bariyerlerin ya sayısı 4?e çıkarılmalı ya da bariyer kollarının demiryolunu tam kapatacak şekilde uzatılması gerekmektedir.

1500-2000 m mesafeye koyulacak uyarıcı sistem hem bekçiyi uyarmalı hem de trafik araçlarını dev bir ekrandan "Tren geliyor! DUR!" şeklinde bir uyarı ekrana gelmesi de karayolu vasıta sürücülerine çok ciddi bir bilgi dönüşümü sağlar.

KONUNUN BU ŞEKİLDE OLDUĞU KANAATİNDEYİZ.

MERSİN İL KOORDİNASYON KURULU ULAŞTIRMA KOMİSYONU

Komisyonun hazırladığı rapora göre aynı yerde ve benzer hemzemin geçitlerde daha önce meydana gelen kazalar da dikkate alındığında facia TCDD eliyle adeta geliyorum demiştir.

Bir kez daha söylüyoruz: Benzer olayların yaşanmaması için yetkilileri acilen önlem almaya ve raporda yer alan çözüm önerilerini uygulamaya davet ediyor,  kaza ile ilgili davanın bu şekilde bitirilmemesini ve ihmali olan herkesin tespit edilmesini talep ediyoruz.(13.05.2014)

TMMOB
Makina Mühendisleri Odası
Mersin Şube Başkanı
Alper TURNA