Yıldırım Belediyesi Kentsel Dönüşüm Projesi ile İlgili Basın Açıklaması Gerçekleştirildi.

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Bursa Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

29 Ağustos 2013

TIPKI CANLI BİR ORGANİZMAYA BENZEYEN KENTLER, ZAMAN İÇİNDE SOSYO - KÜLTÜREL, EKONOMİK, TEKNOLOJİK ve FİZİKSEL AÇIDAN DEĞİŞİME ve DÖNÜŞÜME UĞRARLAR.

Basına ve kamuoyuna;

Tıpkı canlı bir organizmaya benzeyen kentler, zaman içinde sosyo-kültürel, ekonomik, teknolojik ve fiziksel açıdan değişime ve dönüşüme uğrarlar. Bu değişim ve dönüşüm, beraberinde maalesef kentsel çöküntüleri de getirir. Türkiye`de, özellikle büyük kentlerde ve metropollerde şiddetle hissedilen bu kentsel çöküntüler, kentsel dönüşümü zorunlu hale getirmiştir.

Sağlıklı ve yaşanabilir bir kentsel çevre oluşturulabilmesi için, kent planlama disiplini içinde geliştirilmiş olan tüm planlama ilkeleri ve kuralları ile mühendislik ve mimarlığın bilimsel ve teknik gereklilikleri planlama disiplininin bir parçası olan kentsel dönüşüm uygulamaları açısından da vazgeçilmezdir.

Öte yandan; Anayasanın 135. Maddesine göre kamu tüzel kişiliği olan ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yasası Madde 2/d bendinde  açıkça belirtildiği üzere meslek odaların görevlerinden biri de " Meslek ve menfaatleriyle ilgili işlerde resmî makamlarla İşbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve tekliflerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı normları, fennî şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmektir. "

Basın metnin eki olarak sunulan "TMMOB`nin Kentsel Dönüşüm İlkeleri"nin 6.maddesinde belirtildiği gibi "Kritik öneme sahip yapı denetim sisteminde kamu denetimini etkinleştirmek için, kentsel dönüşüm alanlarının belirlenmesinde ve uygulamanın her aşamasında TMMOB‘ye bağlı meslek odalarının görüşü ve önerileri alınmalı ve meslek odaları denetim sürecinde etkin olarak yer almalıdır."  Maddesine olduğu gibi Meslek Odalarımızın belediyeler ile yaptığı çalışmalar, işlerin doğru yapılması için projeyi anlama ve belediyelerimizi kentsel dönüşümün doğrularına yönlendirme çabalarından başka bir şey değildir. Bu çalışmaları, Kentimizde uygulanan kentsel dönüşüm projelerine destek veriliyor şeklinde anlamak ve beyan etmek TMMOB`yi anlamamaktır.

Yıldırım İlçesinde 7 mahalleyi kapsayan yaklaşık 500 ha alanda başlayan dönüşüm çalışması, alanın yalnızca %10`unu kapsayan yaklaşık 55 ha`lık alanın; 1/25000, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planlarının onaylanmasıyla parçacıl bir uygulama sergilenmiştir. Bütüncül planlama yaklaşımından uzak bu durum, başta uygulama olmak üzere birçok açıdan sorunları da beraberinde getirmektedir. Alandan bir parçanın koparılarak planlarının onaylanması "etaplama" olarak adlandırılmakta olup, bu yöntem bilimsellikten uzaktır. Planlama çalışmasının parçalara bölünmesi, gerek donatı alanlarının dağılımı, gerekse diğer alanların "plansız" bir şekilde belirsizliğe sürüklenmesi durumunu da beraberinde getirmektedir.

•Onaylanan plan değişikliği incelendiğinde, yoğunluk değerlerinin büyük oranda arttırıldığı göze çarpmaktadır. Bu denli bir yoğunluk artışı, oldukça yüksek oranda bir yapılaşmayı beraberinde getirecektir.

•Mevlana Mahallesinde Yakın Çevre Yoluna bitişik yaklaşık 15 ha` lık boş alan yüksek yoğunluklu ticaret alanına alınmıştır.

•Yakın doğu çevre yolu, yapılacak samanlı kavşağından itibaren kuzeye kaydırılarak,  ova korumada, tarım alanında olan yaklaşık 10 ha`lık boş alan projeye dahil edilmiştir.

•Yıldırım`daki 7 mahallenin kentsel dönüşümü kapsamında Yıldırım İlçesi, Samanlı Mahallesi sınırlarında yer alan yaklaşık 14 ha` lık iki adet parsel 31 Ocak 2013 tarihinde Yıldırım Belediyesi`nin olumlu görüş beyan etmesiyle "Rezerv Alanı" ilan edilmiştir. Bursa Ovasının neredeyse tam ortasında sayılabilecek olan bu alanda Rezerv Alanı ilan edilmesi, sağlıklı bir kentsel dönüşüm yapmak değil, korunan tüm alanları imara açmaktır. 

•Böylelikle bu proje kapsamı Bursa Ovasında boş olan 35 ha` lık boş alan yüksek yoğunluklu imara açılmıştır.

 

Şimdi soruyoruz;

Önemle belirtmek isteriz ki; 7 mahallede kentsel dönüşüm alanı ilan edilirken, yakın çevre yolu altındaki (ovadaki) yapılaşmanın çevre yolunun üstüne taşınacağı sözü verilmiştir. Durum böyleyken bu alanın hemen kuzeyinde, üzerinde meyve ağaçları bulunan tarım alanının Rezerv Alanı adı altında imara açılması hangi gerekçeye dayanmaktadır? 

Rezerv Alanı olarak belirlenen yere, hangi riskli alandan insanlar yerleşecektir? Bu alanın rezerv alanı olmasının gerekçesi nedir? 

6306 sayılı Afet Yasası, tarım ve orman alanlarını yapılaşmaya açmak için  kullanılan bir araç olmamalıdır! 

Yıllardır ovadaki kaçak konut ve sanayi binalarına çözümler aranırken ve taşınmaları için yasal düzenlemeler getirilmeye çalışılırken, 1. derece tarım alanlarının bu şekilde imara açılıyor olması, şimdiye kadar yapılan çalışmaları ve yakın zamanda Büyükşehir Belediyesi Meclisi`nden geçen 1/100000 ölçekli 2030 yılı çevre düzeni planını yok saymak değil midir?

Bilinmesini isteriz ki;TMMOB ve bağlı odaları başta "Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi" yasası olmak üzere konu ile ilgili yayınlanmış tüm yönetmelikler  ve uygulamaların "depremi bahane ederek" kamu rantının birtakım sermeye gruplarına aktarımından ibaret olduğunun bilincindedir.

TMMOB olarak; Kentsel dönüşümün uygulama modeli ( halkın projenin karar süreçlerinde olmadığı, mühendislik, mimarlık, şehir plancılığı mesleklerinin yok sayıldığı, finansman modelinin yaratılan rantın o bölgede yaşayanlara değil, müteahhitlere aktarıldığı, kamu arazilerinin, yeşil alanların, tarım alanlarının talan edildiği, halkın barınma hakkının elinden alındığı, anayasal haklarını kısıtladığı, evini yıkma, enkazı kaldırma da dahil bütün masraflarının halka yüklendiği, uzlaşma mecburiyeti getiren , uzlaşmadığı takdirde elektrik ve su dahil keserek yaşamına kasteden zorba bir yasa ile oluşturulan model) ülkenin her yanında bu projelerin uygulanmasına ve halkın güvenli konuta sahip olmasının önünde engeldir. 

Yıldırım Belediye Başkanı`nın bölgede yapılması planlanan kentsel dönüşüm projesiyle ilgili 2 oda hariç TMMOB`a bağlı tüm odaların Bursa şubelerinin onayının alındığı yönündeki açıklamaları, gerçeği yansıtmamaktadır. TMMOB Bursa Bileşenleri olarak kent kültürünü, kimliğini geri dönülmez biçimde yok eden, halen yaşanan/yaşanacak olan tahribatın durdurulması ve mağduriyetlerin önlenmesi için "Yıldırım`da 7 mahallede yürütülen Kentsel Dönüşüm" adı altında hali hazırda sürmekte olan ve bilimsel esaslardan ziyade rant temelinde hazırlanmış projelerin derhal durdurulması ve yukarıdaki ilkeler bütününe göre yeniden düzenlenmesi gerektiğini düşünmekteyiz.

Biz biliyoruz ki " halkın sahiplenmediği hiçbir proje başarıya ulaşamaz".

Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

28/08/2013

Fikri DÜŞÜNCELİ

TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri

 

 

YAŞANABİLİR KENTLER İÇİN TMMOB KENTSEL DÖNÜŞÜM İLKELERİ

Türkiye‘de 1940‘lı yıllardan beri planlama ve yapılaşma politikalarında sürdürülen ikiyüzlü yaklaşım sonucunda yasadışı, hiçbir kurala bağlı olmadan yapılaşmış, çarpık, sağlıksız, güvenilir olmayan yapı stoğuna ve yerleşim alanlarına sahip kentler ortaya çıkmıştır. Bu sağlıksız kentleşmenin acı sonuçları, son olarak 1999 Düzce ve Gölcük, 2012 Van depremlerinde en ağır şekilde yaşanmıştır. 

Bir deprem ülkesi olma gerçeğinden hareketle, Devletin anayasal görevlerinden birisi olan sağlıklı, güvenli ve yaşanabilir kentler kurabilmek ve yaşanabilir çevre oluşturabilmek için sağlıklı yapı üretiminin zorunluluğu herkesin üzerinde ortaklaştığı bir konudur.

İktidarda bulundukları onca yılda Türkiye‘de çarpık yapılaşmaya, plansız kentleşmeye karşı hiçbir somut adım atmayan AKP Hükümeti, Van depremi sonrası hızla, afet ve risk maskesiyle tüm ülke topraklarını hiçbir kurala ve koşula bağlı olmaksızın ranta açan "Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun"u çıkarmış, kentsel dönüşüm uygulamalarına, Kanunun gerekçesi olarak gösterilen riskin büyük olduğu bilinen kısımlarda değil, rantın yüksek olduğu yerlerde ya da kamuya ait lojman alanlarında başlamıştır. 

Bunun yanında "Büyükşehir Belediyesi Kanunu Değişikliği Tasarısı"nda olduğu gibi, her fırsatta, kaçak yapılmış ve salt bu nedenle dahi "riskli yapı" niteliğine sahip olan yapılara af getirilmek istenmesi ise, AKP Hükümeti‘nin samimiyetsizliğini bir kez daha göstermiştir.

Üretimden vazgeçerek, ekonomi politikalarını kentsel rantlar üzerinde temellendiren AKP iktidarının tamamen ranta odaklı "kentsel dönüşüm" anlayışının, "sağlıklı yaşanabilir bir kentsel çevre"yi oluşturmayı amaçlayan, planlama, imar, kentleşme, yapı ve afet alanlarında bilimsel, sosyal ve bütünlükçü bir yaklaşımı gerektiren "kentsel yenileme" ve "kentsel sağlıklaştırma" olmadığı çok açıktır. 

Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama disiplinlerinin teknik, bilimsel ve yasal gereklilikleri ile teknik ilkelerini görmezden gelerek; ormanları, kıyıları, doğal kaynakları hiçe sayan; kent tarihini, kültürünü yok eden; hak arama hürriyetini gasp eden; toplumu ayrıştıran, toplumsal dayanışma anlayışını zedeleyen, toplumu ve kentleri kimliksizleştiren bir "kentsel dönüşüm" anlayışının bizce kabul edilmesi mümkün değil. 

Devletin anayasal görevlerinden birisi olan sağlıklı, güvenli ve yaşanabilir kentler kurmak için; doğal varlıkları, ekolojik, tarihi, kültürel, toplumsal değerleri koruyan, yaşatan, geliştiren bir arazi kullanımı ve yerleşim politikası temelinde bütüncül planlama yaklaşımı ile çevreyi gözeten, dönüşüm alanlarında yaşayanların ihtiyaçlarını göz önüne alan, "insanı ve insanca yaşamı" temel hedefine koyan bir planlama süreci acil olarak başlatılmalıdır.

Bu nedenle kamuoyunu doğrudan ilgilendiren, mekânsal dönüşümle birlikte toplumsal dönüşümüne de yol açan "kentsel dönüşüm" konusunda, mühendis, mimar ve şehir plancılarının örgütü Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği olarak "Kentsel dönüşüm olmalı, ama nasıl olmalı?" sorusuna verdiğimiz yanıtları kamuoyuyla paylaşma gereği duyuyoruz.

 

TMMOB KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN TEMEL İLKELERİ

1. Sağlıklı ve yaşanabilir bir kentsel çevre oluşturulabilmesi için, kent planlama disiplini içinde geliştirilmiş olan tüm planlama ilkeleri ve kuralları ile mühendislik ve mimarlığın bilimsel ve teknik gereklilikleri planlama disiplininin bir parçası olan kentsel dönüşüm uygulamaları açısından da vazgeçilmezdir. Bu nedenle, geliştirilen tüm projelerde, kamu yararı ilkesine ve mühendislik, mimarlık ve planlama ilkelerine ayrımsız biçimde uyulmalıdır. 

2. Kentsel dönüşüm, kentsel yenileme ve sağlıklaştırma çalışmaları için, mühendislik, mimarlık ve şehir planlama disiplinlerinin teknik, bilimsel ve yasal gereklilikleri ile teknik ilkelerini esas alan, genel ilkeler belirlenmelidir. "Kentsel dönüşüm alanı" ilan edilmeden önce, "kentsel yenileme", "kentsel sağlıklaştırma" gibi hangi müdahale biçiminin uygulanacağının belirlenebilmesi için; öncelikle, deprem, yapı niteliği, taşkın, heyelan vb risk altındaki alanlar; yapı güvensizliği olan ve eskimiş (kentsel mekânın niteliksizliği) kent bölgeleri; doğal, tarihi, arkeolojik, kültürel niteliğe sahip alanlar; kent kimliği açısından önemli alanlar belirlenmelidir.

3. Kentsel dönüşüm uygulamalarıyla fiziksel, sosyal ve ekonomik açıdan sağlıklı ve yaşanabilir bir çevre oluşturulabilmesi amaçlarının bütünsel olarak gerçekleştirilebilmesi için öncelikle sürece katılacak tüm aktörlerin yer aldığı örgütlenme biçimi oluşturulmalı ve finans kaynakları tarif edilmelidir. 

4. Geliştirilen projelerde toplumsal, fiziksel, doğal, çevresel ve ekonomik koşullar birlikte ele alınmalı, proje alanlarına yönelik planlama kararları kent bütününe yönelik kararlardan koparılmamalı, ayrıştırılmamalı, üst ölçekli plan kararlarına aykırı uygulamalardan kaçınılmalı, projeler başta ulaşım kararları olmak üzere, olası çevresel etkileri analiz edilerek, kent planı ile bütünleşik olarak ele alınmalıdır.

5. Dönüşüm, sağlıklaştırma ve/veya yenileme öngörülen alanlar, kentin gelecekteki niteliğini belirleyen planlarıyla uyumlu, plan ana kararlarını gözeten bütüncül bir bakış açısına sahip olmalı ve planlama, programlama, projelendirme ve parasal konulara dair süreç, çözüm ve uygulama araçları ile bir bütün olarak ele alınmalıdır. 

6. Sağlıklı ve güvenilir bir çevre oluşturulmasında kritik öneme sahip yapı denetim sisteminde kamu denetimini etkinleştirmek için, kentsel dönüşüm alanlarının belirlenmesinde ve uygulamanın her aşamasında TMMOB‘ye bağlı meslek odalarının görüşü ve önerileri alınmalı ve meslek odaları denetim sürecinde etkin olarak yer almalıdır.

7. Projeler temelde rant artışının değil, can güvenliğinin sağlanmasını ve yaşam düzeyinin yükseltilmesini amaçlamalı, kentsel dönüşüm projeleri ayrıcalıklı imar hakkı sağlama aracı olarak kullanılmamalıdır. Bu kapsamda tüm yapılaşmalara yönelik güçlü, kamusal yapı denetim sistemi yaşama geçirilmeli, uygulama sonucu oluşan rant artışları doğrudan kamuya kazandırılmalıdır. 

8. Dönüşüm projesine konu olan alanların yeniden yapılanmasında; konut alanlarının sağlıklı bir yaşam alanı niteliğine kavuşması için, sosyal ve teknik altyapı tesisleri ile çalışma alanlarına yönelik kararlar birlikte ele alınmalı, kentsel sosyal donatılar insanca yaşama şartlarını sağlayacak standartlara uygun olarak geliştirilmeli, teknik altyapının ve sosyal donatı tesislerinin konutlarla eş zamanlı biçimde kullanıma geçmesi sağlanmalıdır. 

9. Afet tehlikesi karşısında alınabilecek tek önlemin "yapı düzeyinde" güçlendirme ve yenileme olduğu düşüncesinden vazgeçilmelidir. Yapılar, kentsel ve/veya bölgesel düzeyde ele alınarak, afete duyarlı planlanma yaklaşımı esas alınmalıdır. İmar planları risk azaltma önlemlerini kapsayacak şekilde yeniden yapılandırılmalıdır. Kentsel dönüşüm projelerinde kent bütününe ilişkin risk faktörleri belirlenmeli ve bu verilere göre risk azaltma planları hazırlanmalıdır.

10. Kentsel dönüşüme konu edilen alanlar ve yapılar açısından, tüm tarihsel birikimi ve kültürel zenginliği ortadan kaldıracak yıkım ve yeniden yapma dışındaki seçeneklerin; koruma, yenileme, iyileştirme, güçlendirme ve canlandırma seçeneklerinin öncelikle araştırılması ve tartışılması sağlanmalıdır. 

11. Dönüşüm projelerinde, kentleri ve kırsal alanları estetikten yoksun kimliksiz hale getiren, yerel kimliği ortadan kaldıran tek tip mekân üretiminden vazgeçilmeli, kentsel mekânı parçalayan ve ayrıştıran uygulamalara son verilmeli, gerek yerleşim bütününde gerekse tek yapı ölçeğinde yerelin özellikleri, kırsal dokusu, tarihi ve kültürel birikimi ve özgünlükleri mutlaka korunmalı, özgün niteliğini devam ettirecek toplumsal yaşam ve kültürel değerleri dikkate alan yaklaşım benimsenmelidir. 

12. Dönüşüm projeleri hiçbir koşulda tarihi ve kültürel değerlere zarar vermemeli, bu niteliğe sahip alanlarda gerçekleştirilecek dönüşüm projeleri tarihi ve kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesi çabasının bir parçası olarak ele alınmalıdır. 

13. Dönüşüm projelerinde; yaşamın gerçek sigortası olan ormanlar, meralar, sulak alanlar, kıyılar, gibi doğal varlıklar ile ulusal veya uluslararası özgün nitelikleri nedeniyle doğal sit, ÖÇK (Özel Çevre Koruma Bölgesi), milli park, tabiat parkı, sulak alan gibi doğa koruma statüsü verilmiş alanlar, toplumun gıda kaynakları olan verimli tarım alanları, zeytinlikler gibi özel ürün alanları hiçbir koşulda yapılaşmaya açılmamalı ve mutlak biçimde korunmalıdır. 

14. Zemin yapısı nedeniyle risk taşımayan, yalnızca yapı güvensizliği ve kentsel mekânın niteliksizliği nedeniyle dönüşüm projesine konu olan yerlerde, proje alanında yaşayanların uygulama sonrası yine aynı bölgede yaşaması sağlanmalıdır. 

15. Zemin yapısı nedeniyle risk taşıyan ve yapılaşmaya kapatılması gereken bölgelerde yaşayanların, iş olanakları ve ulaşım koşulları dikkate alınarak, gerek geçici iskân aşamasında ve gerekse uygulama sonrasında yakın çevrede iskan edilmesi sağlanmalıdır. 

16. Yenileme, sağlıklaştırma ve dönüşüm süreçleri şeffaf olmalı, karar süreçleri ilgili toplum kesimleriyle paylaşılmalı; sürecin tamamında projeden etkilenen toplum kesimlerinin bilgiye kolayca erişebilme olanağı yaratılmalı; bu kapsamda dönüşüme konu olan sakinlerinin sosyal açıdan zarara uğramaması ve yerinde dönüşüm ilkesi en önemli hedeflerden birisi olmalıdır.

17. Projelerin uygulanması hiçbir koşulda yaşayanlar açısından sosyal ayrışmaya/toplumsal kırılmaya/sosyal bir yıkıma neden olmamalı; kent hakkı, konut dokunulmazlığı ve barınma hakkı ilkeleri, kiracıları da kapsayacak biçimde kamusal güvence altına alınmalıdır. 

18. İdari dava açma hakkı, hak arama hürriyeti temelinde düzenlenmelidir. Mülkiyet hakkı güvencesi anayasa temelinde korunmalıdır.

19. Barınma hakkı sahipliği; mülkiyet belgesinden bağımsız, sağlıklı bir yaşam çevresi içinde, çağdaş, yaşanabilir konut hakkı olarak kabul edilmelidir. 

20. Dönüşüm projelerinden etkilenen tüm kesimlere ayrımsız biçimde, projenin başlangıcından sonuçlanmasına dek, güvenli ve sağlıklı yaşam olanaklarına sahip geçici iskân olanakları yaratılmalı ya da günün koşullarına uygun kira yardımı yapılmalıdır. 

21. Projelere doğrudan kamusal kaynak aktarımı da yapılarak, konut edinme koşulları proje alanında yaşayanların ödeme gücü oranında düzenlenmeli, uygulamaların tüm kesimler açısından dışlama ve tasfiyeye neden olması önlenmeli, olası geri ödemeler iskân sonrası başlatılmalıdır. 

22. Proje alanında yaşayan ve projeden etkilenenlere mevcut konutundan daha küçük, daha niteliksiz, daha düşük sınıfta konut verilmemeli, diğer yandan bu amaçla yapılacak düzenlemeler haksız borçlandırma gerekçesi olarak da yansıtılmamalıdır. 

23. Mevcut kullanıcıların, gerçekleşecek dönüşüm sonucunda aynı alanda yaşamlarını sürdürebilmesini olanaklı kılacak, ortak giderleri karşılamaya yönelik, sürdürülebilir, gelir yaratıcı olanaklar yaratılmalıdır. 

24. Kent kültürünü, kimliğini geri dönülmez biçimde yok eden, halen yaşanan/yaşanacak olan tahribatın durdurulması ve mağduriyetlerin önlenmesi için "Kentsel dönüşüm" adı altında hali hazırda sürmekte olan ve bilimsel esaslardan ziyade rant temelinde hazırlanmış projeler derhal durdurulmalı, yukarıdaki ilkeler bütününe göre yeniden düzenlenmelidir.