ENDÜSTRİ MÜHENDİSİ ADAYLARI YARIŞIYOR PROJE YARIŞMASI SONUÇLANDI

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Eskişehir Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

21 Mayıs 2011

"Endüstri Mühendisi Adayları Yarışıyor" Proje Yarışmasının ilki 21.05.2011 tarihinde Makine Mühendisleri Odası Eskişehir Şubesi'nde yapılan Jüri Kurulu toplantısında değerlendirildi. Ekipler Çalışmalarını, Prof. Dr. Emin KAHYA, Dr. Meriç ALPER, Endüstri Mühendisi Cevdet ÜRENCİK'e sundular.

Jüri Kurulumuz yarışmaya katılan çalışmaları; Topluma ve/veya Sanayiye Katkısı, Uygulanabilirlilik, Rapor İçeriği, Proje Sunumu, Fayda / Maliyet Analizi, kriterlerini göz önüne alarak değerlendirmiştir.  Jüri Kurulu`nun değerlendirme sonuçlarına göre İkincilik Ödülü olan 1500 TL 1 Projeye, Üçüncülük ödülü olan 1.000 TL 2 Projeye verilmiştir. 

 İkincilik Ödülü Kazanan Proje

DOĞALGAZ DONANIMI ÜRETİMİNDE TEKNOLOJİK İYİLEŞTİRME VE YERLEŞİM DÜZENLENMESİ

 

Yeni ürünler, yeni süreçler ortaya çıktıkça, yeni siparişler alındıkça, üretim sistemlerindeki çeşitli planlama ve yönetim birimlerin de yeni düzenlemeler kaçınılmaz olmaktadır. Bu değişiklikleri de tesis düzenleme çalışanları izlemektedir. Tesis planlaması, üretim birimlerinin çalışanlarıyla, üretim makine ve donanımıyla, malzeme taşıma sistem ve araçlarıyla ve tüm diğer yardımcı hizmetleriyle yeniden tasarlanırken, en etkin ve verimli biçimde düzenlenmesini sağlamaktadır.

 

 

 

Bu çalışma, doğalgaz baca boruları üreten bir işletmede yapılmıştır. İşletmenin değişen piyasa şartları karşısında, mevcut tesislerinin yetersiz kaldığını fark etmesi üzerine başka bir mekana taşınmanın kaçınılmaz olduğu fark edilmiş ve yeni yerdeki yerleşimin nasıl olacağı sorusu gündeme gelmiştir. Elde edilen verilere Sistematik Tesis Planlaması (STP) tekniği kullanılarak bir yerleşim planı çıkarılmıştır. Bu yerleşim planı daha sonra CRAFT tekniği için başlangıç çözüm olarak alınarak yeni yerleşim seçenekleri türetilmiştir. Sonuçta işletmenin amaçlarını karşılayacak bir tesis içi yerleşim düzenlenmesi yapılmıştır.

 

 

 

 İşletmede ayrıca yeni yerleşim birlikte kullanmakta olduğu teknolojiyi de iyileştirmeyi düşünmüştür. Bu sorulara cevap bulmak ve istekleri karşılamak amacıyla başlatılan bu çalışmada öncelikle, yenileme yatırım teknikleri kullanılarak tezgâh yenileme çalışmaları yapılmış, daha sonrasında bütçe kısıtları altında daha etkin makinelerin seçimi ANP tekniğiyle ele alınıştır. Sonuçta işletmeye istekleri doğrultusunda yenileneceği tezgâh konusunda öneride bulunulmuştur.

PROJE EKİBİ

Proje Danışmanı : Prof Dr. Attila İŞLİER

ESOGÜ End. müh. böl. Öğretim Görevlisi

Şeyda KARA

ESOGÜ End. Müh. Böl. 4. Sınıf Öğrencisi  

 

Üçüncülük Ödülü Kazanan Projeler

 

 

ŞEHİR İÇİ ULAŞIMDA ALTERNATİF BİR ÜCRETLENDİRME SİSTEMİ ÖNERİSİ

 

Ulaşımdaki ücretlendirme sisteminin adil olup olmadığını genelde hepimiz düşünmüşüzdür. bir durak gidip aynı ücreti ödemekle, beş durak gidip yine aynı ücreti ödemek garipsenecek bir durum olarak ortaya çıkmaktadır.

Böyle durumlarda kaçak olarak durağa girmeye, otobüse kart basmadan binmeye çalışmak gibi yollara başvurulduğunu gözlemliyoruz. Bu durum da mevcut uygulamayla ilgili olarak bir rahatsızlığın ve memnuniyetsizliğin olduğunu göstermektedir. Bunu gidermek için adil bir ulaşım ücretlendirme sistemi kurulması gerekmektedir. Devletin; vatandaşlarının ulaşım hakkını,  ekonomik durumlarını göz önünde bulundurarak düzenlemesi gerekir. Bir Endüstri Mühendisi adayı olarak bu problemin çözümünde bizlerin de katkısı olabileceğini düşünerek,  bir proje tasarlamış bulunmaktayım.

Önerilen yaklaşım şu şekilde açıklanabilir: Binmek istediği otobüs geldiğinde, kişi, kartını duraktaki magnetik okuyucuya okutarak otobüse binecektir. Bu sırada kart sistemi o kişinin hangi durakta bindiğini kaydedecek ve kişi ineceği durağa geldiğinde duraktaki magnetik okuyucuya kartını tekrar okutarak kaç durak gittiğine göre ücretlendirme yapılacaktır.

Tramvay ile ulaşımda ise, yolcu, tramvay durağına girebilmek için kartını okutarak ringlerden geçecektir. Otobüsle ulaşımda olduğu gibi sistem, hangi duraktan binildiğini hafızasına kaydedecektir. Seyahati sonunda kişi duraktan çıkarken kartını tekrar okutarak ringden geçecek ve bu şekilde yine durak başına ücretlendirme yapılabilecektir.

Önerilecek, durak başına alternatif birim ücretin üzerinde çalışmalar gerçekleştirilecek olmakla birlikte yaklaşık olarak; otobüs için 10 kuruş; tramvay için ise 5 kuruş  şeklinde olacağı beklenmektedir.

Ulaşım ücretlerindeki mevcut durumun getirdiği rahatsızlığın ne düzeyde olduğunu belirleyebilmek için kamuoyu yoklaması çalışması tasarlanacak ve böyle bir alternatif ulaşım ücretlendirme sisteminin gerekli olup olmadığı da analiz edilmeye çalışılacaktır. Bu çalışmada aynı zamanda bu konuda etkili olan faktörlerin önem derecelerini ve en çok tercih edilen ulaşım aracını bulmak için bir Analitik Hiyerarşi Süreci Modeli tasarlanmıştır. Bu analiz sonucunda ekonomiklik kriterinin ön planda, tramvay seçeneğinin de ilk tercih olduğu ortaya konmuştur.ekonomiklik kriterinin en çok önemsenen etken olması çalışmamızın toplum görüşü tarafından da önemsenen bir konu etrafında odaklandığını desteklemiştir.

Yeni sistemin maliyet bileşenleri araştırılacaktır. Belirgin olan maliyet bileşenlerinden ilki,  her durağa magnetik kart okuyucu yerleştirilmesidir. Her otobüste bulunan magnetik kart okuyucunun sökülerek duraklara montajı gerekecektir. Bunun sonucunda işçilik ve malzeme maliyeti oluşacaktır.

Ayrıca yeni bir yazılım gerekmeden, mevcut sistemin düzenlenmesi ve amaca göre uyarlanmasıyla iyileştirme de sağlanabilecektir. Zaten mevcut sistemde otobüsten tramvaya ya da tramvaydan otobüse belirli bir süre için aktarma yapılmasına izin verilmektedir. Yazılımda yapılacak olan revizyonla, yeni ulaşım ücretlendirme sistemi hayata geçirilebilecektir.

Alışılmış olan düzenin değiştirilmesinde her zaman bir dirençle karşılaşılır. Ancak daha iyiye ulaşmayı amaçlayan mühendisler olarak, dirençlere karşı koymayı bilmeli ve kararlılıkla ilerlemeliyiz. Toplum mühendisi olmayı kendime amaç edinmemden dolayı,  bu projeyi tasarladım.

PROJE EKİBİ

 

Proje Danışmanı: Prof. Dr. Müjgan SAĞIR

 

         ESOGÜ End. Müh.Böl.Öğretim Üyesi

 

Sümeyra Nihal AFŞAR

            ESOGÜ End. Müh.Böl.3.sınıf öğrencisi

 

  TEHLİKELİ ATIKLARA İLİŞKİN ATIK YÖNETİM SİSTEMİ TASARIMI

Tehlikeli atıkların çevreye ve insan sağlığına olan zararları düşünüldüğünde, bunların uygun bir şekilde bertaraf edilmesi veya değerlendirilmesi büyük önem taşımaktadır.  Proje kapsamında talaşlı imalat yapan işletmelerde oluşan soğutma sıvısı ve yağ atıklarının bertaraf edilmesi/değerlendirilmesi konusunda bir atık değerlendirme sistemi tasarımı amaçlanmıştır.

Tehlikeli atıkların çevreye zararlı olmalarından dolayı işletmelere bu konuda çeşitli yasal yükümlülükler getirilmiştir. Bu yasal yükümlülüklerle atıkların depolanması, bertaraf edilmesi veya geri dönüştürülmesi belirli kurallara bağlanmıştır. Bu kurallar nedeniyle işletmelerin tehlikeli atıkları elde bulundurma veya bertaraf etme faaliyetleri işletmelere maliyet yüklemektedir. İşletmeler kanun gerekliliklerini kendilerine maliyet getirmeyecek şekilde uygulama çabası içerisinde olduklarından, atık değerlendirme konusunda gelişmiş ülkeler düzeyinde bir atılım gerçekleştirilememiştir. Bunun sebebi yasal cezaların yetersiz olması olarak düşünülse de asıl neden çoğu zaman işletmelerin çevreye duyarsızlığı olarak karşımıza çıkmaktadır. Geliştirilecek uygun bir atık yönetim sistemi, sadece işletmenin çevreye duyarlı olmasına yardımcı olmaz aynı zamanda işletmenin atıkları bertaraf etme maliyetlerini de azaltabilir.

Talaşlı imalat sektöründe metal talaşlardan pile kadar birçok atık türü ile karşılaşılmaktadır. Atıkların çevre ve işletme açısından en uygun şekilde değerlendirilmesi veya bertaraf edilmesi söz konusu olduğunda işletmeye en çok maliyet getiren tehlikeli atıklara odaklanma gerekliliği açıktır. Atıklar bu kriterler göz önünde bulundurularak incelendiğinde, ilgili işletmelerde soğutucu sıvı ve yağ atıkları en çok karşımıza çıkan tehlikeli atıklardır. Buna rağmen çoğu işletme maliyet korkusu nedeniyle veya üretim dışı işlemlere vakit ayırma çekincesi dolayısıyla bu konuya gerekli ilgiyi göstermemektedir.

Proje kapsamında talaşlı imalat yapan işletmelerde oluşan soğutma sıvısı ve yağ atıklarının değerlendirilmesi konusunda çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar ışığında işletme büyüklüğüne ve kullanılan malzeme çeşidine göre çeşitli alternatif sistemler elde edilmiştir. Bulunan sistemler oluşan atıkların azaltılmasını, yeniden değerlendirilmesini veya düşük maliyetlerle bertaraf edilmesini mümkün kılmaktadır. Proje, Eskişehir ve civarında talaşlı imalat yapan işletmelerin çokluğu dikkate alındığında bu işletmelere soğutma sıvısı ve yağ atıklarının değerlendirilmesi konusunda fikir verecek ve aslında mevcut durumdan daha ucuza atıkların yönetiminin mümkün olduğunu gösterecektir. Proje kapsamında önerilen farklı yöntemler, bu atık yönetim sisteminin hemen hemen her türlü talaşlı imalat işletmesinde uygulanabileceğini göstermektedir.

 PROJE EKİBİ

 

   

 

 

Proje Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. İnci SARIÇİÇEK

       ESOGÜ End. Müh.Böl.Öğretim Üyesi

           Alaattin Burak TORÇUK

 ESOGÜ End. Müh.Böl.4.sınıf öğrencisi

         Gökçer GÜMÜŞ

    ESOGÜ End. Müh.Böl.4.sınıf öğrencisi