Sultangazi'de Haseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nin Asansöründe Kaza - İhmaller Zinciri!

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

İstanbul Sultangazi ilçesinde bulunan Haseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi asansöründe mahsur kalan 10 kişi duvarı kırarak dışarı çıktılar.

23.03.2022 tarihinde medyaya yayımlanan Haseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nin asansöründe kaza haberi ve hastanedeki ilgili kişilerin ifadeleri birlikte değerlendirildiğinde olayda birçok ihmal yaşandığı görülmektedir.

Yaşanan kaza incelemesinde; asansörde 10 kişi varken ve asansörün seyir halindeyken normal hızını aşarak frene geçtiği ve 2 kat arasında kaldığı görülmektedir. Asansörde mahsur kalan 10 kişi açıklamalarında, 45 dakika asansörde mahsur kalmalarına rağmen bir kurtarma çalışması yapılmadığını bu sebeple asansör kabin kapısını açarak ve kuyu duvarını kırarak dışarı çıkmayı başardıklarını belirtirken, medyaya yansıyan görüntüler de bu durumu doğrulamaktadır.

Genel bir değerlendirme yapıldığında kazada ihmaller zinciri olduğu görülmektedir. Bunlar; 

  • Normal hızını aşarak frene geçen asansör ara katta kaldığında kabin kapısı içinde bulunan yolcular tarafından açılamamalıdır. Kabin kapısı ile kuyu duvarı arasında boşlukların mevcudiyeti, kabin içerisindekilerin kuyu alt boşluğuna düşmesine sebep olabilir.
  • Kamuya açık alanlarda 45 dakika asansörde kalmak çok uzun bir süre. Kabin içerisindekiler ile dışarıdakilerin iletişim kurabilmeleri gerekir. Bu iletişim kanalı aracılığıyla kabin içindekilerin sakinlikleri korunmaya çalışılmalı ve eş zamanlı olarak kurtarma çalışmaları sürdürülmelidir.
  • Kurtarma çalışması(!) yetkisiz kişiler tarafından yapılmak durumunda kalınmış ve yanlış yapılmıştır. Kat arasında kalan asansörler herhangi bir sebeple yeniden çalışmaya geçip durağına gitmeye çalışabilir. Böyle bir durum ise ölümle sonuçlanan kazalara sebebiyet verebilir.
  • Kurtarma çalışmaları, mevcut asansörün bakımını üstlenen yetkili servis personeli ya da yetkili servisin kurtarma çalışması hakkında eğitim verdiği yapıda/binada bulunan personeller tarafından yapılmalıdır.

Mevzuatlara uygun montajı yapılmış asansörler, kullanımı güvenli bir mühendislik ürünüdür. Asansörlerin düzenli olarak bakımlarının ve periyodik kontrollerinin yapılması gerekmektedir.

Asansörler sürekli çalışan dinamik araçlar olduğu için içerisinde birçok risk barındırmaktadır. İlgili standartlara uygun montajı yapılmış bir asansörün zamanla bazı parçalarının ayarı bozulabilir hatta arızalanabilir.

Asansörlerde bakım adı altında güvenlik donanımlarının devre dışı bırakılması, yetkisiz kişilerce bakım ve müdahale çalışmaları sonucu asansör kazaları meydana gelmektedir.

Ülkemizde yakın geçmişte gerçekleşen kazalara bakıldığında; hizmet yeterlilik belgesine sahip olan yetkili servislerle bakım sözleşmesinin yapılmaması, ilgili idare ile protokol yapmış A tipi muayene kuruluşlarına periyodik kontrollerinin yaptırılmaması ya da periyodik kontroller sonrasında asansöre kırmızı etiket iliştirilmesine rağmen bu asansörlerin kullanılmasının kazalara davetiye çıkardığı gözler önüne sermiştir. İlgili asansör yönetmeliklerine uyulmadığı takdirde kazalar maalesef devam edecektir.

Bina/yapı sorumlusunun mevzuatlarımız gereği uyması gereken önemli sorumlulukları sıraladık.

Bina Sorumlusunun Dikkat Etmesi Gereken Hususlar

* Bina sorumlusu, asansörün güvenli bir şekilde kullanılmasını sağlamak üzere düzenli olarak aylık bakımını, periyodik kontrolünü ve onarımını yaptırmakla yükümlüdür.

* Bina sorumlusu, asansörlerin bakım için hizmet yeterlilik belgesine sahip (TSE’den alınan HYB belgesi) yetkili servis ile bakım sözleşmesi yapmakla yükümlüdür. Hizmet yeterlilik belgesine sahip olmayan bir firma ile yapılan bakım sözleşmesi yasal olarak geçersizdir.

* Bina sorumlusu, asansörlerin periyodik kontrollerini yılda en az 1 kez ilgili idarenin protokol yaptığı A tipi muayene kuruluşlarına yaptırmakla yükümlüdür.  Periyodik kontrollerin yapılması, aylık bakımların düzgün yapılıp yapılmadığı ya da standarda uygun montajı yapılmış asansörün bozulan parçasının tespiti açısından önemlidir.

* Asansör firması tarafından teslim edilen bakım/seyir defteri asansörün makine dairesinde muhafaza edilmesi gerekir. Güncel kayıtların tutulduğuna dikkat edilmelidir.

* Asansör monte eden tarafından piyasaya arz edilen her yeni asansör, piyasaya arz edildiği tarih itibarıyla en az üç yıl süre ile garanti edilir.

* Asansörlere ait düzenlenen bakım föylerinin ve periyodik kontrol raporlarının takibini ve muhafaza edilmesini üstlenmelidir.

* A tipi muayene kuruluşu tarafından yapılan periyodik kontrol sonrasında tespit edilen uygunsuzluklar can ve mal güvenliğini tehdit eden uygunsuzluklar ise bina sorumlusu tarafından asansörlerin kullanılması engellenmelidir.

Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi

24.03.2022