3. ÜNİVERSİTELERARASI BİTİRME PROJELERİ SERGİSİ VE YARIŞMASI (14 Haziran 2013)

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İzmir Şubesi

Üniversitelerin makina ve endüstri mühendisliği bölümlerinin son sınıf öğrencileri, Şubemiz tarafından düzenlenen proje sergisi ve yarışmasında buluştu.

Şubemiz tarafından bu yıl üçüncü kez düzenlenen Üniversitelerarası Makina ve Endüstri Mühendisliği Bölümleri Bitirme Projeleri Sergisi ve Yarışması`nda yüzden fazla proje yer aldı. Odamız Tepekule Kongre ve Sergi Merkezi`nde gerçekleşen yarışmaya, İzmir ve Manisa`da bulunan üniversitelerin makina ve endüstri mühendisliği bölümlerinden öğrenciler bitirme projeleri ile katıldı. Öğrencilerin sualtı araştırma robotundan güneş enerjili saksı sulama makinasıne birbirinden farklı projeleriyle katıldıkları sergi ve yarışmada bir konuşma yapan Şubemiz Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özsakarya, sergi ve yarışmanın sadece projelerin görülebildiği bir etkinlik olmadığını, aynı zamanda sanayinin üniversitelerle buluşması için de bir vesile teşkil ettiğini söyledi. Özsakarya, etkinliğin üniversite-sanayi işbirliğinin gelişmesine katkıda bulunmasını diledi. Sergiye katılan bitirme projeleri, ağırlıklı olarak akademisyenlerden oluşan jüri tarafından değerlendirilirken, etkinlik yarışmanın ödül töreni ile sona erdi. Değerlendirmeler sonucu Makina Mühendisliği Bölümleri arasında birinciliği, Güneş Enerjili Üç Tekerlekli Aracın Bilgisayar Destekli Tasarım Optimizasyonu projeleriyle Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü`nden Mert Büyükköprü ve Selim Atam kazanırken, Endüstri Mühendisliği Bölümleri arasında ise birinci, Tavlama Benzetimi Algoritması Kullanılarak Bir Kırma Taş Madeninde Kırıcı Tesis Yeri Seçimi isimli projesiyle Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü`nden Emel Durhanoğlu oldu. Birincilere ödüllerini DEÜ Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mine Demirsoy ve Şubemiz Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özsakarya verdi. 

MAKİNA VE ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMLERİ BİTİRME PROJELERİ 
ÖDÜL DAĞILIMI AŞAĞIDAKİ GİBİ GERÇEKLEŞMİŞTİR.

MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖDÜLLERİ
 

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

1.‘LİK
MERT BÜYÜKKÖPRÜ
SELİM ATAM

EGE MAKİNA

GÜNEŞ ENERJİLİ ÜÇ TEKERLEKLİ ARACIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM OPTİMİZASYONU

ÖZET

Türkiye`de de dünyada olduğu gibi ulaşım sektöründe de hızla artmakta olan enerji ihtiyacının büyük çoğunluğu fosil yakıtlardan karşılanmakta ve yurt dışından ithal edilmektedir. Pahalı ve Çevre kirliliğine sebep olan bu yakıtlar, içten yanmalı motorlar yardımıyla kimyasal enerjiyi hareket enerjisine dönüştürmektedir. İçten yanmalı motorların verimlerinin elektrik motorlarının verimlerine oranla düşüklüğü de göz önüne alındığında elektrik motorlu ulaşım araçlarının yolcu taşımacılığında kullanımının gerekliliği göz ardı edilemez. Ege Üniversitesi Güneş Ekibi olarak güneş enerjili araç yarışları için tasarladığımız araçlar üzerinden elde ettiğimiz bilgi birikimini toplumun yararına dönüştürmek amacıyla, Seferihisar Belediyesi`nin de desteğiyle 2012 yılında elektrikli ve üzerinde güneş panelleri olan Starlight Ecotour`un ilk prototipinin üretimini tamamladık. Bu Çalışmamızda eski araç üzerinde yapılan testlerden ve Seferihisar`da fiili olarak aracın kullanımından elde edilen geri bildirimlerle aracın verimliliğin artırılması ve kullanım şartlarına uygun şekilde optimize edilmesi amacıyla yeni Starlight Ecotour 300 versiyonun bilgisayar destekli optimizasyonunu ve çoklu üretime uyarlanması çalışması yapıldı.

Aracımız yapılan ilk prototip araca benzer şekilde üç tekerlekli, önde sürücü, arkada iki yolcu taşıyacak şekilde dizayn edildi. Yeni araçta birincil tasarım parametresi olarak aracın hafifletilmesi, uzun ömürlü hale getirilmesi, bakım gerektirmeyecek şekilde tasarımı ve bakım kolaylığı göz önüne alındı. Şasi yapısı kökten değişime uğrayarak kutu ve boru profillerin kaynaklı bağlantılarından oluşturuldu. Kabuğun hafifletilmesi amacıyla kalıp tasarlandı ve üretildi. Fren sistemleri lastik dışlarına taşındı. Aracın boyutları optimize edilerek güneş panelleri için gerekli olan alan korunacak şekilde kabuk dizayn edildi. Aracın bisiklet yollarından geçişi ve trafikte rahat kullanımı amacıyla dingil mesafesi optimize edildi. Araç uzunluğu, yüksekliği ve iç dizaynı, savrulma devrilme durumları göz önüne alınarak, ağırlık merkezini yere yaklaştıracak ve konfordan ödün vermeyecek şekilde yeniden tasarlandı. Yeni aracın %2-3 eğime çıkabilmesi için elektrik motorundan gelen torkun artırılması amacıyla zincir-dişli sistemi motora eklendi. Seyahat konforunu sağlamak amacıyla süspansiyon sistemi optimize edildi. Yolcu güvenliği açısından emniyet kemeri araca entegre edildi.

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

2.‘LİK
GÖKHAN BULUNUR
İLKER BAŞARAN

EGE MAKİNA

6 SERBESTLİK DERECELİ HEKZA PARALEL ROBOT TASARIMI VE PROTOTİP ÜRETİMİ

ÖZET

Bu çalışma kapsamında, delta robotun özel bir türü olan 6 serbestlik derecesine sahip bilgisayar arayüzü ile kontrolü edilecek hekza-paralel robotun tasarımı ve prototip üretimi yapılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, paralel mekanizmalar ile ilgili literatür taramaları ile teorik altyapı oluşturularak 6 serbestliğe sahip paralel mekanizmalar arasından 6-RUS (Revolute – Universal – Spherical) yapısı seçildi.

Mekanizmanın ileri kinematik, ters kinematik denklemleri analitik metotlar ile Matlab destekli çözüldü ve çalışma uzayı üzerine çalışmalar yapıldı. Sarsım (jerk) olmaksızın çalışma amacıyla hareket profili 3. dereceden parametrik olarak oluşturuldu. Teorik çalışmalara paralel olarak da üretime uygun üç boyutlu bilgisayar destekli tasarım ve modellemeler, Solidworks ve Matlab destekli olarak yapıldı. Tasarım, üretim ve parça temini standartlar göz önüne alınarak piyasa araştırmaları sonucunda oluşturuldu. Tasarlanan mekanizma, Solidworks Motion Analysis ile simule edilerek ileri ve ters kinematik denklemler kontrol edildi. Dinamik analizler sonucunda belirlenen kuvvet ve momentlere göre motor ve motor sürücüsü belirlendi ve yapısal analizden çıkan maksimum gerilme değerlerine göre de malzeme seçildi. Malzeme olarak, dinamik parçalarda ataletin düşük tutulabilmesi için özkütlesi 2700 kg/m3, akma mukavemeti 145 MPa olan Al 6013-T4 ve statik parçalar için ise ekonomiklik göz önünde bulundurularak AISI 1040 uygun görüldü. 2,2 Nm tutma momentine sahip 6 adet step motor ve sürücüleri, kontrol metoduna uygun olarak bilgisayardan kontrol edilebilecek Advantech DAQ (Data Acquisition) kartı ve standart makina elemanları temin edildi.

Üretim için üç boyutlu model üzerinden teknik resimler çizildi, bu çizimlere göre robotun parçaları üretildi ve montajlanmak üzere hazır hale getirildi. Robot için tanımlanan göreve ait hareket profilinin doğrulanması için Solidworks üzerinden aktarılan tasarım, prototip üzerinde denemeler sırasında oluşabilecek hasarları önlemek için, Matlab – Sim Mechanics arabiriminde bilgisayar destekli simülasyon ortamı hazırlandı.

Elektrik kontrol panosu ve robotun montajı tamamlanıp, simulasyon ortamındaki çıktılar yardımı ile oluşturulan kontrol sinyallerinin Advantech PCI-1710 DAQ kart üzerinden motorların sürülmesi ve prototip üzerinde gerçek zamanlı hareket sağlandı.

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

3.‘LÜK
ALİ CAN KARADAŞ
SERKAN HEPMUTLU

EGE MAKİNA

ENGEBELİ ARAZİDE İLERLEYEBİLEN GEZGİN ROBOT TASARIMI VE İMALATI

ÖZET

Bu çalışmada; daha önceden prototipi oluşturulmuş olan, engel tırmanabilen gezgin robotun, mekanik iyileştirmelerinin yanı sıra elektronik devre tasarımı ve kontrolü yapılmıştır.

İlk olarak robotun varolan yapısı incelenmiş olup eksikler belirlenmiş ve bir yol haritası oluşturulmuştur. Sonrasında robottan yapılması istenen görevler ışığında elektronik devre tasarımı yapılmıştır. Aynı zamanda mekanik eksiklikleri gidermek amacıyla mekanik iyileştirmelere gidilmiştir. Bu bağlamda robotun ön düzeni olarak tabir edebileceğimiz kısmı en baştan tasarlanıp imal edilmiştir. Yapılan deneysel ve teorik çalışmalar sonucu gerekli tork değerlerine ulaşılamadığı görülmüş, tüm dc motorlar (5 adet), servo motor ve tekerlekler değiştirilmiştir. Bu değişim, tekerlek bağlantı elemanlarının yeniden tasarlanıp imal edilmesi gereksinimi oluşturmuştur. Bu aşamada robottan yeni beklentiler oluşmuş (uzaktan kumanda ile çalışma) bu yüzden tüm elektronik devreler, beklentileri karşılamak üzere baştan dizaynı yapılmış ve üretimi gerçekleştirilmiştir.

Yapılan çalışmalar sonrasında, deneysel veriler sonucunda arka teker düzeninin belirli hareketi yapabilmesi gerektiği, tekerlek ile engel ve tekerlek ile yer arasında oluşan sürtünme kuvvetinin yetersiz olduğu görülmüştür. Bu nedenle arka düzende iyileştirilmelere gidilmiş, tüm tekerlekler için daha yüksek sürtünme kuvveti elde edebilmek için; yapılan araştırma sonucu, kauçuk ile kaplamanın en iyi sonucu vereceği kanaatine varılmıştır.

Solidworks programı yardımı ile robotun engel çıkarken yapması gereken hareket teorik olarak bulunmuş deneysel sonuçlar ile karşılaştırması yapılmış ve farklılıkların sebebi ortaya konulmuştur.

Yapılan tüm çalışmalar sonucunda; hedef olarak belirlenmiş olan, hiçbir sensöre ihtiyaç duymadan robotun bir engeli aşabilmesi başarılmıştır. Ayrıca yapılan iyileştirmeler ve tasarımlar sonucu robot uzaktan kumanda ile kontrol edilebilmektedir. Robot sadece mekanik yapısı sayesinde 110mm yüksekliğinde 350mm genişliğinde bir engele rahatça tırmanabilmektedir.

 

ENDÜSTRİ VE ENDÜSTRİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖDÜLLERİ
 

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

1.‘LİK
EMEL DURHANOĞLU

D.E.Ü. ENDÜSTRİ

TAVLAMA BENZETİMİ ALGORİTMASI KULLANILARAK BİR KIRMA TAŞ MADENİNDE KIRICI TESİS YERİ SEÇİMİ

ÖZET

Anadolu topraklarında madencilik faaliyetleri MÖ.7000`lere dayanmaktadır. Madencilik sektörü halen daha gelişmekte ve ekonomik anlamda popülerliğini de korumaktadır. Gelişen madencilik sektörüne rağmen hala geleneksel yöntemlerin de kullanıldığı bir gerçektir.

Genelde kırma taş madenlerinde kırıcı tesis yeri seçimi, geleneksel yöntemlerle yani tecrübelere dayanarak sağlanmaktadır. Ancak günümüzde alternatifler arasından kırıcı tesis yeri belirlemeye çalışılan bazı çalışmalar da mevcuttur. Bu çalışmalarda kırıcı tesis alternatifleri, tesis yüzeye yerleşecek şekilde yine tecrübelere göre belirlenmiştir.

Bu çalışmada yapılmak istenen, alternatifler arasından seçim yapmadan, kırıcı tesisi yerleştirebilecek bir nokta elde edebilmektir. Bunu da; kırıcı tesis başlangıç maliyetinin, kırıcı tesisin kurulması için kazılan malzemelerin depoya ve sonra tekrar kırıcıya taşınmasından kaynaklanan taşıma maliyetinin, her kotta malzeme taşıması yapılacağı varsayılan noktalardan kırıcıya taşınacak malzemelerin taşıma maliyetlerinin toplamını, madenden malzeme alınan tüm zaman boyunca elde edilen getiriye oranını minimize ederek sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için mevcut çalışmalar incelenmiş ve problemin çözümüne yönelik kullanılabilecek algoritmalar incelenmiştir.

Problem tesis yeri seçimi problemidir. 3 boyutta incelenmesi gerekmektedir. Yani kazınan malzemelerin alınacağı noktalar ve kırıcı tesisin bulunduğu nokta x,y,z koordinatlarında değere sahiptir. Bu özelliği, bu problemi, klasik tesis yeri seçimi problemlerinden farklı kılmaktadır. Bu projede ele alınan yaklaşımda kırıcı tesisin yüzeye inşa edilmesi zorunlu değildir. Kırıcı tesis, uygun derinliğe de inşa edilebilmektedir. Bu durum bize, kırıcıya taşınan malzemelerin taşıma maliyetleri için eğimin ve yerçekiminin pozitif etkisinden yararlanarak yakıt maliyetlerini düşürmeyi sağlanmıştır. Buna karşın kırıcı tesisin inşa edilebilmesi için de bir miktar kazı yapılması gerekmiş ve çıkarılan malzemeler bir depo alanında toplandıktan sonra, kırıcı tesis inşa edilince kırıcıya tekrar getirileceği yönünde bir yol izlenmiştir. Malzeme alımı yapılacağı belirlenen noktalardan alınacak rezerv miktarları da her kottaki rezerv miktarından, kırıcıcı tesisi inşa edebilmek için başta kazı yapılan miktar çıkarılıp, o kottaki toplam nokta sayısına bölünerek hesaplanmıştır. Ayrıca uygulaması yapılan kırma taş madeninden yaklaşık olarak 64 yıl boyunca malzeme çıkarılacaktır ve bu nedenledir ki paranın zaman değeri de önem kazanmaktadır. Bunu sağlayabilmek için taşıma maliyetleri, kırıcı tesis yatırım maliyeti ve getirinin net gelecek değerleri göz önüne alınarak problemin çözümü sağlanmıştır.

Sonuç olarak bu çalışmada kırıcı tesis yeri seçimi ele alınmıştır. Mevcut durum ve yöntemlerle ilgili bilgi verilmiştir. Tablo, şekil ve denklemlerle uygulanacak yöntem açıklanmıştır. Sonuçların tutarlılığı ve mevcut yöntemle karşılaştırılması yapılmıştır.

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

2.‘LİK
BÜŞRA AKPINAR
GİZEM SAYAT

D.E.Ü. ENDÜSTRİ

ACİL SERVİS SİMÜLASYONU: DEKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ UYGULAMASI

ÖZET

Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi acil servis hizmetini iyileştirmek amacıyla simülasyon uygulaması kullanılmıştır. Hastaların acil serviste kalma sürelerini ve beklemelerini azaltmak amacıyla sınırlı sayıdaki personel ile gerekli sayıdaki doktor, hemşire ve yatak sayısı belirlenmiştir. Öncelikle mevcut sistemin durumu analiz edilmiştir. Simülasyon modeli kurulmuş, geçerliliği ve doğruluğu test edilmiş daha sonra model üzerinde kaynak sayılarında yapılan değişiklikler ile öneri getirilmiştir.Arena 10.0 da kurduğumuz model çalıştırıldığında birimlerde beklemeler olduğu görülmüştür. Bu sorunların çözümü için öncelikle doktor ve hemşire sayısında artışa gidilmiştir. Yapılan çalışmalar ile 1 hemşire alımı yapıldığında ve sorunun büyük bir kısmı çözülse de bazı birimlerdeki kuyruk devam etmektedir. Yapılan denemeler sonucu 1 hemşire ve 1 bakı yatağı artışı gerçekleşmesinin bekleme sürelerinde ortalama %68.81 oranında bir azalış sağladığı belirlenmiştir.

DERECE
KAZANAN İSİMLER
ÜNİVERSİTE
PROJE ADI

3.‘LÜK
OYA KORALAY

D.E.Ü. ENDÜSTRİ

EĞİTİMDE STRATEJİK PLANLAMA

ÖZET

Birinci bölümde strateji, stratejik yönetim ve strateji ile benzer kavramlar tanıtılmakta ve stratejik yönetimin önemi anlatılmaktadır.

Devlet Planlama Teşkilatı`nın yaptığı tanımlamaya göre stratejik plan, kuruluşun bulunduğu nokta ile ulaşmayı arzu ettiği durum arasındaki yolu tarif eder. Kuruluşun amaçlarını, hedeflerini ve bunlara ulaşmayı mümkün kılacak yöntemleri belirlemesini gerektirir. Uzun vadeli ve geleceğe dönük bir bakış açısı taşır. Kuruluş bütçesinin stratejik planda ortaya konulan amaç ve hedefleri ifade edecek şekilde hazırlanmasına, kaynak tahsisinin önceliklere dayandırılmasına ve hesap verme sorumluluğuna rehberlik eder.

Dünyadaki gelişmeler yönetimlerde kapsamlı bir yeniden yapılanma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Son yıllardaki hızlı değişim ve bunun getirdiği sorunlara çözüm üretme sürecinde stratejik planlamanın adı son dönemde sıklıkla duyulmaya başlamıştır. Bu çerçevede, toplumun taleplerine karşı duyarlı, katılımcılığa önem veren, hedef ve önceliklerini netleştirmiş, hesap veren, şeffaf ve etkin bir kamu yapılanmasının gereği olarak "Stratejik Yönetim" yaklaşımı benimsenmiştir.

Toplumsal, siyasal, ekonomik ve teknolojik alanlarda meydana gelen değişmeler tüm kurumları olduğu gibi eğitim kurumlarını da çok yönlü olarak etkilemektedir. Bu anlamda, eğitim ve eğitim kurumlarında yeni yaklaşımlar ve uygulamaların yaşama geçirilmesi, bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır.

Eğitim kurumlarının kendilerinden beklenen işlevleri yerine getirebilmeleri, iyi bir planlamaya ve bu planın etkin bir şekilde uygulanmasına bağlıdır. Bir olgu olarak değişme, tüm kurumlarda olduğu gibi eğitim kurumlarında da; amaç, yapı ve davranış gibi özelliklerin uzun dönemde etkisiz hâle gelmesine ve çevreye uyumunda güçlüklerle karşılaşmasına yol açmaktadır. Bu nedenle, eğitim kurumlarının özellikle okulların gelişmeleri, çevreye uyum sağlamaları ve çevreyi değişime hazırlayabilmeleri; yenilik yapmalarını, açık ve dışa dönük stratejiler geliştirmelerini zorunlu hâle getirmektedir.

İkinci bölümde okul/kurumlarda stratejik planlama, stratejik uygulama, stratejik kontrol süreçleri anlatılmıştır. Okul/kurumların hazırlayacakları stratejik planların içerisinde yer alacak kavramlar örnekleriyle birlikte ele alınmaktadır. "Neredeyiz?" sorusuna cevap aramak üzere kurum içi ve dışı etkenlerin incelenmesine yönelik durum analizinin genel çerçevesi verilmektedir. "Nereye gitmek istiyoruz?" sorusu çerçevesinde okul/kurum için misyon, vizyon, temel değerler, tema, amaç, hedef ve stratejilerin belirlenmesi konusunda temel kavram ve yaklaşımlar anlatılmaktadır. "Başarımızı nasıl takip eder ve değerlendiririz?" sorusuna yönelik olarak izleme ve değerlendirme faaliyetlerinin sistematik bir şekilde yürütülmesi konusunda bir çerçeve sunulmaktadır.

Üçüncü bölümde T.C. Milli Eğitim Bakanlığı "Eğitimde Stratejik Planlama "Okul/Kurumlar İçin" Kılavuzu`nun incelemesi ve değerlendirilmesi yapılmıştır. Kılavuzda tespit edilen eksik ve hatalı yönler belirtilmiştir.

T.C. Milli Eğitim Bakanlığı "Eğitimde Stratejik Planlama "Okul/Kurumlar İçin" Kılavuzu`nun ikinci bölümünde yer alan Paydaş Analizi ve Görüşler bölümünde paydaşlar iç paydaşlar, dış paydaşlar ve müşteriler(yararlanıcılar/hedef kitle) olmak üzere üç sınıfta incelenmiştir. Müşteriler (yararlanıcılar/hedef kitle) paydaşı kuruluşun ürettiği ürün ve hizmetleri alan, kullanan veya bunlardan yararlanan kişi, grup veya kurumlar olarak tanımlanmış ve müşteriler dış paydaşların alt kümesi olarak sınıflandırılmıştır.

Paydaş analizinde paydaşlar iç paydaş ve dış paydaş olmak üzere iki ana başlık altında sınıflandırılmalıdır. İmalat sanayide müşteriler, iç paydaşlar içerisinde yer alır. Fakat eğitim sektörünü de içerisine alan hizmet sektöründe müşteri sınıflaması yapılmamalıdır.

Bununla birlikte, öğrenci ve veliler müşteri(yararlanıcı) olarak belirtilmiştir. Okullar öğrenci ve veliye müşteri gözüyle bakmamalı, öğrenci iç paydaş, veli dış paydaş olarak görülmelidir. Aynı zamanda, müşteriler eğer dış paydaşların alt kümesi olarak sınıflandırılıyorsa ve öğrenci de müşteri olarak görülüyorsa öğrencinin bu şekilde dış paydaş olarak sınıflandırılması yanlıştır. Bu paydaş analizinin değerlendirilmesinde çelişki yaratır. Çünkü öğrenci, iç paydaş tanımında olduğu gibi kuruluştan etkilenen ve kuruluşu etkileyen kuruluş içindeki kişilerdir, bu yüzden öğrenci iç paydaş olarak sınıflandırılmalıdır.

Paydaş analizi kapsamında, okul/kurumun sunduğu ürün/hizmetlerle bunlardan yararlananlar ilişkilendirilir. Böylece, hangi ürün / hizmetlerden kimlerin yararlandığı açık bir biçimde ortaya konulur. Bu aşamada M.E.B.`nın hazırlamış olduğu kılavuzda paydaş olarak hizmetlerin sunulduğu, ürünleri alan yararlanıcılar(müşteriler) seçilmiştir. Fakat ürün/hizmet matrisinin tüm paydaşlar için değerlendirilmesi daha uygun olacaktır.

Projenin son bölümünde ikinci bölümde tespit edilen hatalar da dikkate alınarak bir uygulama çalışmasına yer verilmiştir. Okul/kurumların hazırlayacakları stratejik planların içerisinde yer alacak kavramlar İzmir Özel Fatih Koleji`nin 2014-2019 Stratejik Planı`nın hazırlanmasıyla örneklendirilmiştir. İzmir Özel Fatih Koleji`nde hazırlanan stratejik plan çalışması, stratejik yönetim sürecinin kurumlarda yaygınlaştırılması ve stratejik planlama sürecinde İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri ile okul ve kurumlara yol göstermek üzere hazırlanan "İzmir Özel Fatih Koleji 2014-2019 Stratejik Planı" stratejik planlama sürecinde yer alan iş ve işlemlere açıklık getirecektir.

Stratejik planı "Stratejik Planlama Süreci, Mevcut Durum Analizi ve Geleceğe Yönelim" olmak üzere başlıca üç bölümden oluşmaktadır.
Stratejik plan hazırlığı aşamasında İzmir Özel Fatih Koleji okul müdürü ve müdür yardımcıları konu ile ilgili olarak bilgilendirilmiş ve Okulun 2010-2014 Stratejik Planı incelenmiştir. Okulun Stratejik Planına (2014-2019) çalışma ve yol haritası belirlendikten sonra taslak oluşturularak başlanmıştır.

Stratejik Planlama Çalışmaları kapsamında 2009-2010 Eğitim Öğretim yılında Okulda OGYE üyeleri içerisinden "Stratejik Planlama Çalışma Ekibi" kurulmuş ve çalışmalara başlanmıştır. Okulun geleceği için kritik öneme sahip bu ekip 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında yeni üyelerle revize edilmiş böylece farklı ilgi alanlarına sahip, renkli, iletişimi kuvvetli, yaratıcı kısacası daha dinamik bir ekip oluşturulmuştur. Mevcut Durum Analizi kapsamında incelenen başlıklar şu şekildedir; Tarihsel Gelişim, Yasal Yükümlülükler, Ürün/Hizmetler, Paydaş Analizi, Kurum İçi Analizi, Çevre Analizi [PEST Ve GZFT(SWOT) Analizi]
Önceden hazırlanan anket formlarında yer alan sorular katılımcılara yöneltilmiş ve elde edilen veriler birleştirilerek paydaş görüşleri oluşturulmuştur. Bu bilgilendirme ve değerlendirme toplantılarında yapılan anketler ve hedef kitleye yöneltilen sorularla mevcut durum ile ilgili veriler toplanmıştır.

Stratejik planlama yapılırken en önemli adımlardan birisi mevcut durumun analizi ve buna göre strateji belirlemektir. Geleceğimize doğru yön verebilmek için, mevcut durumumuzu ortaya koyarken anketler, mülakatlar, toplantı tutanaklarından yararlanılmıştır. Bunların yanında Okulun eski stratejik planını, örnek stratejik planlar, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından hazırlanmış olan Eğitimde Stratejik Planlama "Okul/Kurumlar İçin" Kılavuzu, T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı tarafından hazırlanmış olan Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu incelenerek gözden kaçırılan bir şey olmamasına özen gösterilmiştir.

Geleceğe Yönelim konu başlığında Misyon, Vizyon, Temel Değerler, İlkeler, Tema, Stratejik Amaçlar ve Hedefler belirlenmiş bu amaç ve hedefe ulaşabilmek için Politika ve Stratejiler tespit edilmiş ve Performans Göstergeleri ortaya konulmuştur. Son olarak İzleme, Değerlendirme ve Raporlandırma aşamasında yapılması gereken faaliyetler belirlenmiştir. Hazırlanacak stratejik plan kurum kültürü ve kurum kimliği oluşumuna, gelişimine ve güçlendirilmesine destek olacaktır.