İZBAN`DAKİ TEKNİK ARIZA VE EKSİKLİKLER BİR AN ÖNCE GİDERİLMELİDİR

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İzmir Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

30 Aralık 2010

İzmir kent içi raylı sistemi için önemli gördüğümüz 80 km uzunluğundaki Aliağa - Menderes banliyö tren hattı uzun bir hazırlık dönemi sonunda bitme aşamasına gelmiştir. 5 Aralık 2010 tarihi itibariyle banliyö hattında "yolculu deneme seferlerine" başlanmıştır. Bu süre içerisinde de çeşitli arızaların dışında birisi ölümle sonuçlanan üç kaza meydana gelmiştir.

Banliyö hattının tren, katener, sinyalizasyon sisteminin üç ayrı ihale ile üç ayrı firmaya yaptırılmış olması sorunlu bir çözümdür. Bu tür sistemlerinin tamamının anahtar teslimi bir ihale yöntemiyle tek bir firmaya verilmesi sistemin teslim alınması ve olası arızaların giderilmesi açısından daha uygun bir yöntemdir.

 

Önemli bir bölümü şehir içinde yoğun yerleşim bölgelerinden geçen bu tür hatlarda en az 6 ay süreyle tam programlı ve insansız ve sonra kademeli olarak insanlı deneme seferleri yapılması gerekirken yolculu deneme seferleri adı altında seferlere başlanmıştır. Özellikle insansız deneme seferleri raylı sistemlerde sonuçlarının büyük titizlikle analiz edilmesi ve yolculu işletmeye almadan önce son idari ve mühendislik çalışmalarının yapıldığı aşamadır.

 

Hat üzerinde bazı hemzemin geçitler trafiğe kapatılmış, bazıları hâlihazırda trafiğe açık durumdadır. Kapatılan hemzemin geçitler yayaların kullanımına müsait açıklıklar içerdiğinden bu bölgeler kaza riski içermektedir. Çalışır durumdaki hemzemin geçitlerde ise otomatik bariyerle bulunmamakta bu bölgelerde görevli personel trafik akışını kontrol etmektedir.

 

Hat boyunca var olan veya inşa edilen "Demiryolu Koruma Duvarları"nın ( ihata-duvarları) süreklilik taşımadığı noktalar veya bölgeler(geniş açıklıklar) oldukça fazladır. Açık olan yerler iş, sağlık, okul, çarşı, vb. amaçlarla karşıya geçmek isteyen yayaların demiryoluna her girişlerinde kaza riski taşımaktadır.

 

Kent ulaşımı için çok önemli bir yükü üstlenmesi beklenen banliyö hattıyla ilgili olarak aşağıda maddeler halinde belirtilen eksikliklerin bir an önce giderilmesini kamuoyunun dikkatine sunuyoruz.

 

  1. Banliyö hattının işletmeciliğini üstlenen İZBAN şirketi İzmir Büyükşehir Belediyesi ile Devlet Demiryollarının ortaklığında kurulan bir şirkettir. Bu şirket hali hazırda biri Ulaştırma Bakanlığı tarafından, diğeri İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından atanmış iki Genel Müdür tarafından yönetilmektedir. Bu bürokratların tek ve asıl işleri İZBAN Müdürlüğü olmayıp aslen başka yerlerde görevlidirler.  Bu iki başlı yönetim tarzından derhal vazgeçilmeli, İZBAN yönetimi için konusunda uzman tek bir genel Müdür aslen görevlendirilmelidir.
  2. Bu tür sistemlerde sinyalizasyon önemlidir. Sinyalizasyon sisteminde oluşabilecek bir hata tren çarpışmaları vs dahil bir çok kazaya sebebiyet verebilir Bu nedenle sistemde var olan sinyalizasyon hataları derhal giderilmeli, herhangi bir faciaya neden olabilecek bu konu ihmal edilememeli, gerekirse sinyalizasyon hatalarının giderilmesi için seferler derhal ertelenmelidir.
  3. Trafiğe kapatılmış hemzemin geçitler derhal, insanların geçmesine olanak vermeyecek şekilde tamamen kapatılmadır.

 

  1. Mevcut hemzemin geçitler son derece güvenliksizdir. Bu geçitlerin derhal tam otomatik sensörlü (uzaktan treni algılayacak) bariyerlerle donatılmalıdır.
  2. Bu tür banliyö hatlarında en fazla 500 m`de  bir yer altı ya da yer üstü yaya geçitleri bulunması gerekmektedir. Önceden kapatılmış ve vatandaşlarımızın yoğun olarak kullandığı bölgelerde 250-300 m`de bir adet olacak şekilde mutlaka üste geçit yapımı için çalışmalara başlanmalıdır.
  3. İZBAN bakım atölyelerinin yapımı derhal tamamlanmalı, Acilen idari ve teknik kadrodaki eksiklikler tespit edilerek Raylı Sistemin gerektirdiği kadar sayıda bakım onarım görevlisi teknik kadroya eğitimleri tamamlatılarak görev verilmelidir.

 

  1. Trenleri arıza anında, en fazla 15 dakikada kurtaracak, acil yardım sistemi geliştirilmelidir.

 

  1. Raylı sistemi teşvik edecek şekilde istasyonlarda ücretsiz, güvenli ve bakımlı otoparklar, bisiklet ve motorsiklet park yerleri düzenlenmelidir.

 

 

Ferdan ÇİFTÇİ

TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri

(TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu Adına)