ARACINIZ BAYRAM TATİLİ İÇİN, UZUN YOLA HAZIR MI?

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
Gaziantep Şubesi

ARACINIZ BAYRAM TATİLİ İÇİN,

UZUN YOLA HAZIR MI?

9 günlük bayram tatili için uzun yola gidecek olan vatandaşlarımızın araçlarına, uzun yol bakımı yaptırmaları, güvenli bir yolculuk için hayati önem taşımaktadır. Olası birçok sorunu ortadan kaldırması ve kaza riskini büyük oranda azaltması açısından, aşağıda belirtilen bakımların yapılması ve tedbirlerin alınması önemlidir. Aracınızla uzun yola çıkmadan önce dikkat etmeniz gerekenleri, servislerde yapılması gereken bakımlar ve kendinizin yapabileceği kontroller şeklinde ayırarak vatandaşlarımız ile paylaşmanın yararlı olacağını düşünmekteyiz.

Bu konuda Makina Mühendisleri Odası olarak yapacağımız birkaç hatırlatmanın faydalı olacağı kanaatindeyiz.

Servislerde Yapılması Gereken Bakım ve Kontroller;

• Aracımızın lastiklerinin ne durumda olduğuna bakılmalıdır. 5 yıldan eski lastiklerin değişmesi gerekmektedir. Lastiklerimizin diş ve kanal derinliği 3 mm.’den fazla olmalıdır. Lastiklerde baloncuk oluşmuş ise kesinlikle yenisi ile değiştirilmeli ve yedek lastik kontrol edilmelidir.

• Aracımızın ön düzen ayarları (rot-balans) yapılmalı ve ön takımdaki boşluk ve vuruntular rotlar, rotiller, tablalar, akslar, salıncaklar ve fişekler kontrol ettirilmelidir.

• Aracımızın, amortisörleri, amortisör takozları ve diğer süspansiyon sistemleri incelenmelidir. Patlak amortisörler aracımızda vuruntuya, savrulma ve kaymalara neden olacağı için yenisi ile değiştirilmelidir.

• Aracımızın fren tertibatı gözden geçirilmeli hidrolik sıvısı tamamlanmalı, gerekiyor ise disk ve balatalar değiştirilmeli veya torna ile taşlanıp düzeltilmelidir.

• Aracın V kayışı ve triger kayışı incelenmeli eskimiş, aşınmış yaralanmış ve çatlaklar oluşmuş ise yenisi ile değiştirilmelidir.

• Aracın motor ve şanzıman yağları kontrol edilmeli ve eksik ise tamamlanmalıdır, değişim zamanı gelmiş veya yaklaşmış ise değiştirilmelidir. Hava ve yağ filtreleri gerekiyor ise değiştirilmeli veya yakın zamanda değişmiş ise hava filtresi düşük basınçlı hava ile temizlenmelidir.

• Aracımızda LPG sistemi mevcut ise bakımı ve ayarları yaptırılmalı, sızdırmazlığı kontrol ettirilmelidir.

• Aracın soğutma sıvıları ölçülmeli ve eksik ise tamamlanmalıdır, cam suyu doldurulmalıdır, silecekler ve silecek süpürgeleri kontrol edilmeli ve eski ise değiştirilmelidir.

• Konforlu yolculuk için aracın klima ve havalandırma sistemi kontrol edilmeli ve gerekirse klima gazı tamamlatılmalıdır. Polen filtresi yenisi ile değiştirilmelidir.

• Aracımızın aydınlatma ve sinyalizasyon ekipmanları gözden geçirilmeli var ise patlak lambalar yenisi ile değiştirilmelidir, hepsinin sağlam ve eksiksiz olduğundan ve çalıştığından emin olunmalıdır. Eğer farlarımızda sararma ve matlaşma var ise aydınlatma zayıf olacağından farların sildirilmesi yeterli olacaktır. Farlarda çatlak ve kırık var ise yenisi ile değiştirilmelidir.

• Aracımızın aynaları ve camları gözden geçirilmeli kırık ve çatlak olanlar yenisi ile değiştirilmelidir.

• Aracımızın aküsü ölçülmeli ve aracın dinamosunun aküyü şarj edip etmediği gözden geçirilmelidir.

• Aracımızın ateşleme sistemi incelenmeli buji, buji kabloları eski ise değiştirilmelidir. Yakıt sarfiyatında ve çekişte önemli payı bulunan parçalardır.

• Aracın tüm göstergeleri ve sigortaları gözden geçirilmelidir arızalı olan sigortalar değişmelidir. Özellikle hararet ve yakıt göstergeleri çok önemlidir, yanlış okuma yapan var ise tamir edilmelidir. Yolda oluşabilecek tatsız durumlara mehil vermemek için bu bakım ve kontroller önemlidir.

Kendinizin Yapabileceği Bakımlar ve Kontroller;

• Aracımızda ilk yardım çantası olduğundan emin olunmalıdır.

• Aracımızda yedek lastiğin sağlam ve havasının tam olduğundan emin olunmalı, takım ve avadanlıklar (kriko, bijon anahtarı ve varsa şifreli bijon, tornavida ve pense) araç üzerinde tam ve eksiksiz olarak bulundurulmalıdır

• Aracımızda çekme halatı ve takozların olduğundan emin olunmalıdır.

• Aracımızda reflektörlerin ve fosforlu yeleklerin olması önemlidir ve yok ise tamamlanmalıdır.

• Aracımızda taşınabilir çok amaçlı elektrikli çakmak pompası ve takviye kablosu bulundurulması önerilir.

• Aracımızın iç ve dış temizliği yola çıkmadan önce yapılmalı, araç içinde kapalı alanda uzun zaman geçirileceği için aracın iç temizliğinin iyice yapılması bizler ve özellikle çocuklarımız için çok önemlidir.

• Aracın emniyet kemerleri ve tertibatı elle teker teker kontrol edilmeli ve sağlam ve çalışır durumda olduğundan emin olunmalıdır.

• Son olarak yola çıkmadan önce iyice dinlenilmeli, uykulu, yorgun ve alkollü yola çıkılmamalı, güvenli sürüş için trafik kurallarına tam ve eksiksiz olarak riayet edilmelidir. Dinlenmeden en fazla 4 saat araç kullanılmalı ve en az 30 dk. mola verilmeli ve bir gün içinde en çok 8 saat araç kullanılmalıdır. Eğer yolculuğumuz 8 saatten fazla sürecek ise yedek bir sürücü ile dönüşümlü olarak araç kullanılmalıdır. Aracımızda başka sürücü yok ise 8. saatin sonunda bir otel - motel veya misafirhanede dinlenilmelidir. En önemlisi gece yolculuğundan mümkün olduğu kadar kaçınılmalı gündüz yolculuğu tercih edilmelidir.

Unutmayınız ki;

• En iyi sürücü hız yapan değil, kaza yapmayan sürücüdür. İyi sürücü yol veren, yol gösteren ve kuralları ihlal etmeyen sürücüdür. Ailesini, dostlarını, yolcularını, sevdiklerine bir an önce değil, güvenle kavuşturan sürücüdür.

Tüm meslektaşlarımızın ve vatandaşlarımızın, kazasız ve güvenli bir yolculuk ile sevdiklerine güvenle kavuşmalarını, bayramı bayram coşkusu ile yaşamalarını diliyoruz… 10 Temmuz 2021

Aykut KOCALAR

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

Gaziantep Şube Yönetim Kurulu Başkanı