YİNE BÜYÜK BİR FACİA UCUZ ATLATILDI!

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

4 Şubat 2007 Pazar saat 20.00 sıralarında, İstanbul Merter'deki Shell benzin istasyonunda bir minibüsün LPG sahasında, boru hattına çarpması sonucunda meydana gelen kazayla ilgili basın açıklaması haberin devamındadır.

MERTER AKARYAKIT İKMAL İSTASYONU KAZASI

 

İstanbul Merter‘deki Shell Akaryakıt İkmal İstasyonunda 4 Şubat 2007 Pazar günü saat 20.00 sıralarında bir minibüsün LPG sahasındaki boru hatlarına çarpması sonucu, patlama ve yangın meydana gelmiştir.

5 Şubat 2007 tarihinde yapılan incelemede, itfaiyenin olay yerini terk etmesinden sonra, Shell firmasının elemanlarınca LPG tesisatı sökülmüş ve tanka su doldurulduğu tespit edilmiştir. Yani yetkililerden izin alınmadan tanka ve tesisata müdahale edilerek teknik heyetin inceleyeceği deliller inceleme yapılamadan yok edilmiştir. Sonuçta tank ve tesisattaki eksiklikler ve yeterli güvenlik tertibatının olup olmadığı tespit edilememiştir.

Ancak, yangının uzun sürmesinden dolayı, LPG tankında aşırı akım vanası bulunmadığı anlaşılmaktadır. Zira, aşırı akım vanası ile tank girişi kapansa idi, boru hatları içinde kalan gazın miktarı yangının bu kadar uzun sürmesine sebep vermezdi. Bu husus hat hacim hesabından da anlaşılmaktadır. Tankın alelacele su doldurulup tesisata müdahale edilmesi de bu tezi kuvvetlendirmektedir.

Ayrıca İstasyonun yerleşim planında hatalar olduğu tespit edilmiştir. LPG istasyonunda LPG tankı, dolum sahası ve akaryakıt deposu arasında olması gereken ve standartlarda belirtilen mesafelere tam olarak uyulmadığı, ayrıca LPG tank sahasının TS 11939 da yer alan ve 1.17-2.2.3-2.2.10 no.lu maddelerinde detaylı olarak belirtilen "bütün metal aksam fiziksel hasarlanmaya karşı korunmuş olmalıdır, tankların üzerinden araç geçmemesi için gerekli tedbirler alınmalıdır" gibi kurallara dikkat edilmediği anlaşılmaktadır.

Bilindiği üzere ülkemizde kullanımı hızla yaygınlaşan sıvılaştırılmış petrol gazlarının tüketiciye ekonomik, kaliteli ve güvenli ulaşması ve sektördeki faaliyetlerin bu kapsamda düzenlenmesi, yönlendirilmesi, gözetimi ve denetimi amacıyla, 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunu 02.03.2005 tarihinde yayımlanmıştır.

Kanunun 15. maddesi ile LPG piyasasında görev yapan sorumlu müdür, tanker şoförü, dolum personeli, tüp dolum personeli, tüp dağıtım araçlarının şoförleri ve tüp dağıtım personeli, tanker dolum personeli, test ve muayene elemanları ve otogaz LPG dolum personeli, pompacılar ile tesisat, projelendirme ve imalatında görev alan diğer personelin, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği-TMMOB‘ye bağlı ilgili Meslek Odası tarafından eğitilmesi zorunlu hale getirilmiştir.

Bu yasal düzenlemelerin akabinde Odamıza müracaat eden firma/kuruluş ve kişilerin eğitim başvuruları çok az sayıda olmuştur. Üzülerek belirtmek gerekir ki, söz konusu eğitimler LPG piyasasındaki yüz binlerce personeli kapsaması gerekirken,  konuyla ilgili bütün duyurularımıza rağmen, ilgili firma/kuruluş ve kişiler, bu piyasadaki personelin eğitimleri konusunda gereken duyarlılığı göstermemişlerdir.

Eğitim taleplerini karşılama yönünde Odamız ve Şubemizin alt yapı, donanım ve eğitmen açısından yeterli ve hazır olduğunu kamuoyuna önemle duyurur, ilgili firma, kuruluş ve şahısları halkın can ve mal güvenliğiyle daha fazla oynamamaları ve cezaya tabi tutulmamaları için uyarıyor ve yasal süresi içinde ilgili personelin eğitimi için şube ve temsilciliklerimize başvurmaya çağırıyoruz.

İstanbul`un yedi tepesinin altına dört tekerlek tüneli yapanlar, buraları toplu taşıma için raylı metro taşımacılığına çevirmezlerse bu tip kazalar yaşanmaya devam edecektir.

  

Tevfik PEKER

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı