BASIN TOPLANTISI: MARMARAY PROJESİ HAKKINDAKİ GERÇEKLER

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

30 Ekim 2013

Bugün TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu ve BTS (Birleşik Taşımacılık Sendikası) tarafından düzenlenen basın toplantısı ile ilgili basın metni ve diğer dosyalar ektedir. Konu ile ilgili Radikal Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Eyüp Can`ın yazısına Süleyman Solmaz tarafından yapılan tekzip yazısı da devamındadır.

Değerli Basın Mensupları,

 Cumhuriyet tarihinin önemli projelerinden birisi olan Marmaray Projesinin bir parçası Sayın Başbakan tarafından "şaşalı" açılışla hizmete sokuluyor. TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) ve BTS (Birleşik Taşımacılık Sendikası) her şeyden önce ulaştırma projelerinde raylı sisteme yapılan yatırımları desteklemektedir ve yıllardır Odalarımızın çeşitli raporlarıyla, sempozyum ve kongreleri ile bu yöndeki eksikliği birçok kez dile getirmiş, eleştirmiştir. Ancak hükümetin birçok alanda olduğu gibi "ben yaptım oldu" mantığı ile konunun uzmanlarından gizleyerek uzak tutarak gerçekleştirdiği tüm projelerde ya bir eksik, ya ciddi riskler, ya da maliyetler ortaya çıkmaktadır ki Marmaray projesi de buna örnektir.

 

Bugün basın toplantımızda bu riskleri ele alacağız, ayrıca ulaştırma politikalarımızı değerlendireceğiz.

Öncelikle 47 yıllık Demiryolcu, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası`nın 2131 Sicil Numaralı üyesi Elektrik/Elektronik Yüksek Mühendisi Rıza Behçet Akcan`ın açıklamalarını sunacağız.

 

Daha sonra BTS (Birleşik Taşımacılık Sendikası) Yönetim Kurulu Üyesi Ersin Albuz ve TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe`nin açıklamalarını dinleyeceğiz.

 

Bu açıklamaları yapıyoruz ki Pamukova`da 9 yıl önce 41 kişinin öldüğü onlarca insanın yaralandığı facia gibi cinayetleri bir daha yaşamayalım.

 

Değerli Basın Mensupları,

 

Pamukova faciası öncesinde yapılan uyarıları dikkate almayan siyasi iktidar, umuyoruz ki Marmaray konusunda uzmanların uyarılarını dikkate alır. Projenin tamamlanmadan açılacağını ifade eden TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası`nın üyesi Elektrik/Elektronik Yüksek Mühendisi Rıza Behçet Akcan`ın açıklamalarına verilen cevaplar teknik birçok konuda tatmin etmeyen niteliktedir.

 

Hükümetin Marmaray açılışını bir şova dönüştürmesi ise tam bir aymazlık örneğidir. Yarın Başbakan R.Tayyip Erdoğan tarafından açılacak olan "Asrın Projesi" diye sunulan Marmaray`da gerekli kontrol ve kumanda sistemleri oluşturulmadığından faciaya davetiye çıkartılmaktadır. Bu konuda hükümet ya da bakanlık tatmin edici bir açıklama yapmamıştır. Tek açıklamayı bir bürokrat yapmış, o da tüm iddiaları reddetmiş, her şeyin güllük gülistanlık olduğunu yazmıştır.

 

22 Temmuz 2004 günü Sakarya`nın Pamukova ilçesinde meydana gelen hızlandırılmış tren kazası öncesinde de şov yapanlar yine aynı şeyi, aynı anlayışla, aynı şekilde yapıyorlar. Hiç ders almadan…

Bir başka Marmaray adı Gebze-Halkalı hattı ile birlikte bir projedir ve şu anda açılacak olan boğaz geçişine "Marmaray Projesi" denmesi de hiç etik bir tutum değildir.

 

Daha önce kamuoyuna yansıyan diğer bir iddia da tünel inşaatı sırasında düşey bir sapma oluştuğu, bunun üzerine firmadan bu tüneli sökerek yenilemesinin istendiği, firmanın bu maliyeti karşılamak yerine sapmayı dolgu ile giderdiği, denetimden sorumlu firmanın proje müdürünün bu nedenle istifa ettiği iddia edilmektedir. Yine sistem bütünlüğünün bozulması nedeniyle, sigorta ve garantiden doğan hakların alınamayacağı yönündeki iddialara karşı da herhangi bir açıklama yapılmamıştır.

 

Ayrıca tünelin Kuzey Anadolu Fay Hattı`na 16 kilometre mesafede olması ve önümüzdeki 30 yıl içinde şiddeti 7.5 ve üstü olan bir depremin beklendiği gerçeği de göz önüne alınırsa kaygıların derhal giderilmesi için bir açıklama yapılması gerekmektedir. TBMM gündemine gelen bu konuda yapılan eleştirilerin hiçbirinin dikkate alınmaması da kaygı vericidir. Ağustos ayında gündeme gelen ve tüp bağlantılarında olduğu söylenen 15 cm`lik düşey sapmaya dair TBMM`de verilen soru önergelerine halen hiçbir cevap verilmemiştir.

 

Uyarıyoruz! Teknik ve bilimsel açıdan hiçbir kurum ve kişiyi dinlemeyenler halkın can ve mal güvenliği ile oynamaktadırlar. En kısa zamanda kamuoyunu tatmin edecek bir açıklama yapılmalı, konu ile ilgili kapsamlı bir toplantı yapılarak riskler bertaraf edilene kadar trenlerin yolcu taşıması ertelenmelidir.

 

TMMOB İSTANBUL İL KOORDİNASYON KURULU

BİRLEŞİK TAŞIMACILIK SENDİKASI

 

 

TEKZİP YAZISI 

 

Sayın Eyüp Can,

Önceki gün yayınlanan köşe yazınızda tarafımıza yönelik ifadeler yer almaktadır. Öncelikle şunu söylememiz gerekir ki;

Basın toplantıları ile iktidarların ya da yerel yönetimlerin meslek alanlarımıza giren konularda icraatlarını sorgulayarak, teknik ve bilimsel açıdan kamuoyu ile paylaşılmayan, kamu güvenliğini ilgilendiren/dolayısı ile riske eden böylesi bir konuda hakkımızda yazdığınız cümleler içerik olarak değilse bile şekil olarak üzücüdür.

Çünkü söz konusu TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu ve BTS (Birleşik Taşımacılık Sendikası) ortak basın toplantısında Marmaray Projesinde görev almış, 47 yıllık demiryolcu meslektaşımız Yüksek Elektrik-Elektronik Mühendisi Sayın Behçet Rıza Akcan`ın konuyu ele aldığı yazısını paylaşmıştık ki bu konudan umarız bilginiz vardır. 

Öte yandan yazınızda geçen su baskınlarına yönelik tahliye giyotinleri ile yırtılma sonucu baskına karşı alınması gereken tedbirlerin farklı olduğunu, böylesi bir duruma karşı senaryo çalışılmadığını, bunların dışında öne çıkartılan bu konudan daha vahim risklerin (sinyalizasyon sorunu, kurtarma vagonları ve kendilerine ayrılması gereken yerler gibi…) olduğunu bunları tek tek ifade ettiğimizi de belirtmemiz gerekir.

Toplantıda BTS Yönetim Kurulu Üyesi Ersin Albuz`un belirttiği "orada çalışan birçok arkadaşımız var ve tamamlanmayan bir projenin açılışı gerçekleştiriliyor, sistemin testleri eksik ve alelacele yapıldı"  uyarısını da hatırlatmakta fayda vardır. Ki basın toplantımızın ertesinde ANEL`e bağlı bir firmada test mühendisi bir meslektaşımız da bu iddiaları doğrular açıklamalar yapmıştır.

Kuşku Bilimin Temelidir ve Denetimin Olmadığı Bu Çağda Hayat Kurtaracak Tek Öğedir

Öncelikle bilgi ile hareket ediyoruz. Ve iktidarın metodolojisi konusunda da her yapılan teknik bilimsel proje için ise kuşkularımız var. Bilime, akla karşı davranışların hızla arttığı bir dönemden geçiyoruz. 2004 yılında "hızlandırılmış tren" açılışı da neredeyse Marmaray‘daki aynı cümlelerle şova dönüştürülmüştü. O dönemde de uyarılar hiç dikkate alınmamış 41 vatandaşımız canından olmuştu.

 

Basın toplamızda talep ettiğimiz; projenin tamamlanmadan işletmeye açılmaması gerektiği ve ilgili taraflarla bir toplantı yapılarak kamuoyunun projenin teknik detayları konusunda bilgilendirilmesi gerektiği idi.

Bizce maliyet ve zaman kısıtında dönemin büyük projeleri kamusal denetimden yoksundur/dönemin özelliği gereği yoksun bırakılmıştır da. Dolayısıyla nelerin, nasıl ve hangi gereklilikler üzerinden yapıldığını bilmek mümkün değildir. Ve iktidara göre bunları incelemek sizin de bizim de "haddimize" değildir. Dolayısı ile kime güvenecek ve nasıl sorgulayacağız? Elbette Projede görev almış, 47 yıllık demiryolcu meslektaşımızı, test sürüşlerinde yer almış meslektaşlarımızı referans alacak ve kamuoyuna bunları uyarı olarak bildireceğiz, tarihe de not düşeceğiz. Çünkü bu kamusal sorumluluğumuz gereğidir. Ve eğer TMMOB`nin tarihinde küçük bir gezinti yapılırsa bunun yalnızca bu iktidar döneminde yapılmadığı, her dönem ayırt etmeksizin bu görevi yerine getirdiği görülebilir.

Ayrıca "bu bir cinayettir sakın binmeyin" ifadeleri bana ait değildir, toplantıda bu tür bir ifade de kullanılmış değildir.

"Şaka yapmıyorum" diyorsunuz; keşke şaka yapsaydınız ve bizim açıklamalarımızla, sonrasında doğrular nitelikte yaşanan/yaşanacak olan (umarız yaşanmaz, kimse bunu isteyen bir kişinin bile olduğunu düşünmesin, bu hiç etik değildir, bizi hiç anlamamaktır) arızalar ve asrın projesinde trajikomik durumlar yaşanmasaydı. Dün insanların yüksek gerilimli raylardan yürütülmesi ne demek; facia demek. İyi ki o an elektrik gelmiyor. Bunları ifade etmek problem mi oluyor? Hayır bizce ifade etmemek problemdir.

Yine yazınızda "bir meslek kuruluşunun genel sekreteri bunu yaparsa gerisini siz düşünün!" diyorsunuz. Bir meslek kuruluşu tam da bunları yapmalı diyor, saygılarımızı sunuyoruz.

Umarız ifadelerinizle ilgili düzeltmeleri yayınlarsınız.

 

SÜLEYMAN SOLMAZ

 

TMMOB İSTANBUL İL KOORDİNASYON KURULU SEKRETERİ