İNSANLARIMIZ ÖLMEDEN ACİL ÖNLEM ALIN, LPG’Lİ ARAÇLAR ARTIK DENETLENSİN!

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

11 Ekim 2017

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim M. Tataroğlu, 10 Ekim 2017 tarihinde İstanbul Kağıthane’de LPG’li bir aracın park halindeyken patlamasıyla ilgili basın açıklaması yaptı.

Basın Açıklaması;

Son dönemde sıklıkla karşılaştığımız üzere 10 Ekim 2017 tarihinde LPG’li bir aracın park halindeyken alev aldığı ve uzun süre yandıktan sonra patlama oluştuğu basında yer almıştır. Aracın kayıtlarını kontrol ettiğimizde, son olarak 2010 yılında odamıza başvurarak sızdırmazlık raporu aldığı, sonrasında ise bir daha sızdırmazlık raporu almaya gelmediği görülmüştür.

Araçta meydana gelen yangın ve patlamanın, kesin sebebinin açıklanabilmesi için geniş çaplı inceleme yapmak gerekmekle birlikte, burada asıl önemli konu, yedi yıldır LPG Sızdırmazlık Raporu almayan ve beş yıldır genel muayene yapılmamış bir aracın sokağımızda, evimizin önünde durabiliyor olmasıdır. Görüntüler incelendiğinde, vatandaşlarımızın fiziksel zarar görmemesinin adeta bir mucize olduğu anlaşılmaktadır.

Bilindiği üzere, 2011 yılının sonlarında Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı değişiklikler ile LPG sistemi tescil edilmiş araçların genel muayene öncesinde sızdırmazlık raporu alma zorunluluğu ortadan kaldırılmış, muayene istasyonlarında ağır kusurdan hafif kusura dönüştürülmüştür.

Odamızın kayıtları incelendiğinde, LPG’li araç sayısındaki artış ile orantılı olarak sızdırmazlık raporu verdiğimiz araç sayısında da sürekli artış olmuş ve 2011 yılında 50 bin yeni montaj olmak üzere 132 bin araca sızdırmazlık raporu verilmiştir. Sızdırmazlık raporunun hafif kusur olmasından sonra ise, rapor sayısı 2012 yılında 37 bin, 2013 ve takip eden yıllarda ise 20 bin sayılarına gerilemiştir.  Verilerimize göre şuan İstanbul trafiğinde 180 bin tüplü araç bomba şeklinde dolaşmaktadır. Rakamlar açıkça göstermektedir ki, zorunlu olmadıkça rapor almaya gelen araç sayısı büyük oranda azalmış, kamusal denetim sürecinde kontrol edilmeden trafikte seyahat eden araç sayısında büyük artış olmuştur.

Bununla birlikte; 2017 yılı Haziran ayında Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 2018 yılından itibaren uygulanmak üzere sızdırmazlık raporu uygulaması tamamen ortadan kaldırılmış ve tadilat işlemini yapan firmaların kendi montajlarını denetleyecekleri bir sürece girilmiştir.

BEDELLER ÖDENMEDEN, ÇOK GEÇ OLMADAN UYARIYORUZ!

Yakıt Sistemi Tadilatı ciddiye alınması gereken önemli bir işlemdir. Yakıt sistemi tadilatı yapılmış araçların ilk kontrollerinde olduğu gibi, sonraki rutin kontrollerinde de uzmanı tarafından kamu yararına denetlenerek, hem araçların tekil olarak, hem de bütün bir sektörün denetimi titizlikle yapılmalıdır. Daha önce de önerdiğimiz gibi yakıt sistemi tadilatı yapılan araçlar ilk kontrollerinde ve sonraki rutin muayene dönemlerinde, zorunlu olarak sızdırmazlık raporu almalı ve kamusal denetime tabii tutulmalıdırlar.

Aksi takdirde, çevreci ve ucuz olması bakımından kullanımını önerdiğimiz bu yakıtın, geçmişte de denetimsiz dönemlerde yaşandığı gibi araçlarımızı, insan hayatını ve malını tehdit eden birer tekerlekli bombaya dönüştürdüğünü hep beraber üzülerek tecrübe etmeye devam ederiz. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bu yönetmelik değişikliği ile sektörü denetleyen, koordine eden bu konuda yıllardır çalışan LPG sektörünün güvenli ve büyüyen bir sektör olmasını sağlayan Odamızı devre dışı bırakarak kamu sağlığını hiçe saymakta olduğunu, ciddi kazalara ve olası ölümlerin olacağını bilmelidir. Bakanlık geçmişten de ders alarak bu yönetmelik değişikliğini acilen geri çekmeli, insanların güvenliği ve sağlığı için LPG/CNG sektörünün ve ilgili tüm kurumların görüşleri alınarak kamusal denetim uygulamasına geri dönülmelidir.

İbrahim M. Tataroğlu

TMMOB Makina Mühendisleri Odası

İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri