UÇAK TASARIM PROJELERİ KİTABI ÇIKTI

×

Hata mesajı

  • Notice: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 771 satırı) içinde Undefined index: 3.0.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 777 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 781 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_glyphicons() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 841 satırı) içinde array_merge(): Expected parameter 1 to be an array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
  • Warning: _bootstrap_icon() (/srv/www/html/sites/all/themes/bootstrap/includes/common.inc dosyasının 875 satırı) içinde in_array() expects parameter 2 to be array, null given.
İstanbul Şubesi

Yayına Giriş Tarihi

30 Mart 2008

Uçak sanayi, ileri teknolojilere ve AR-GE çalısmalarına dayanmakta, bu alanda yapılan çalışmalara ve birçok sanayi dalına veri teşkil etmekte ve dolayısıyla o sektörlerde de gelişmenin itici gücü olmaktadır.

Uçak sanayi, ileri teknolojilere ve AR-GE çalısmalarına dayanmakta, bu alanda yapılan çalışmalara ve birçok sanayi dalına veri teşkil etmekte ve dolayısıyla o sektörlerde de gelişmenin itici gücü olmaktadır. Bu nedenle gelişmiş ülkeler; ulusal bilim, teknoloji, yenilenme ve sanayileşme politikalarında uçak-havacılık sektörüne özel önem vermekte, bu alanda eğitim ve AR-GE altyapısına büyük kaynaklar aktarmaktadırlar. Ancak ülkemizde bu alana yönelik çalışmalar, yatırımlar, ayrılan bütçeler yetersiz olmakla birlikte plansızlığın getirdiği sorunlar çığ gibi büyümektedir. 

Odamız bu mesleğin ve meslektaşlarımızın gelişimi için çok çeşitli çalışmalar yürütmektedir. Bunların başında; ulusal düzeyde gerçekleştirilen Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği Kurultayları, seminerler, yayın çalışmaları ve Meslek Dalı Komisyonları gelmektedir. Bu çalışmalar aracılığıyla alana ilişkin sorunlar tespit edilmekte, çözüm yolları aranmakta ve yeni gelişmeler üyelerimizle paylaşılmaktadır.  

Uçak ve havacılık mühendislerine yönelik hazırlanan bu eser, temel uçak ön tasarım aşamalarını tanıtmak ve bu ön tasarım çalışmaları sırasında izlenecek yöntemleri belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Kitapta detaylı bir şekilde açıklanan ön tasarım süreci yedi adet proje çalışması ile örneklendirilmiştir.  Bu projeler, ön tasarım çalışmalarının değişik yönlerini vurgulamak amacıyla, genel amaçlı havacılık, sivil taşımacılık, askeri hava araçları ve insansız hava araçları olmak üzere, çeşitli havacılık uygulamalarından seçilmiştir.  Kitabın birinci kısmında tasarım metodolojisine kısa bir giriş yapıldıktan sonra, ikinci kısımda ön tasarım aşamaları, problemin tanımlanması, bilgi toplanması, hava aracı gereksinimlerinin belirlenmesi, konfigürasyon seçenekleri, ağırlık ve denge analizi, boyutlandırma, ilk çizimlerin düzeltilmesi, performans hesaplamaları, parametrik incelemeler, getiri-götürü analizleri ve son konfigürasyonun raporlanması gibi alt başlıklar altında incelenmiştir.  Üçüncü kısımda, kitabın sonraki kısımlarında yer alan yedi adet tasarım projesi tanıtılmış, bu projelerin seçilme amaçları açıklanmış ve proje çalışmalarında izlenen format tanımlanmıştır. Dördüncü kısımda küçük kapasiteli, uzun menzilli bir iş jeti (business jet) tasarımı ele alınmıştır. Bu çalışma, tasarımın yinelemeli (iterative) işleyişine bir örnek teşkil etmektedir.

Yeni bir askeri eğitim uçağı tasarımı kitabın beşinci kısmını oluşturan ikinci proje çalışmasıdır. Bu proje, bir tasarım problemine uygulanacak sistem yaklaşımının faydalarını göstermektedir. Altıncı kısımda küçük bir yarışma uçağının tasarım aşamaları açıklanmıştır. Uçağın güç ihtiyacını yakıt hücrelerinden (fuell cell) elde edilen elektrik enerjisi karşılamaktadır. Geri kalan diğer dört proje, özgün operasyonel gereksinimlerin tasarım aşamalarına ve uçak şekline etkilerini incelemektedir. Yedinci kısımda verilen proje çalışması hem otomobil hem uçak olarak kullanılacak bir taşıt tasarımını ele almaktadır. Sekizinci kısımda düşman bölgesine girerek hava tehditlerini tahrip edebilecek, görünmezlik, yüksek ateş gücü ve uzun menzil özelliklerine sahip bir askeri uçak tasarımı  sunulmuştur. Dokuzuncu kısımda, tasarımını çatışma bölgeleri üzerinde gözlem yapabilme, yüksek irtifalarda uçabilme ve uzun süre havada kalabilme gereksinimlerinin belirlediği bir  "insansız hava aracı" ön tasarım projesi verilmiştir. Son proje çalışması olarak, karaya ve suya inip kalkabilme yeteneğine sahip bir uçağın tasarımı onuncu kısımda yer almaktadır. Kitabın son kısmı olan onbirinci kısımda,  takım çalışmalarının organizasyonu, tasarım toplantı yönetimi, teknik rapor yazma, sunum teknikleri, uçak tasarımı derslerinin amacı, düzenlenmesi ve içeriği konularında faydalı bilgiler verilmektedir. 

Bir referans niteliğinde olan bu çeviri kitabı yayına hazırlayan Sayın Aydın BODUR‘a, editör olarak katkılarını bizden esirgemeyen Mak. Müh. Sayın Cahit TÖRE‘ye ve hazırlanmasında emeği geçen herkese teşekkürlerimizi sunarız.  Kitabın bu alanda çalışan mühendislere ve öğrencilere yararlı olmasını diliyoruz. 

Saygılarımızla... 

TMMOB
Makina Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
Mart 2008 

Kitap Fiyatı: 15 YTL